iMuSciCa ontwikkelt een blended, interdisciplinaire STEAM-didactiek (STEM + Art) waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken.
iMuSciCA bekijkt fenomenen zoals toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke vanuit verschillende invalshoeken. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in de fysica. Vaak wordt ook een eenvoudig instrument gesimuleerd (engineering). Qua methodiek wordt gekozen voor Blended Learning d.w.z. dat online activiteiten afwisselen met echte experimenten in de klas én met steun van leerkrachten!
Interactive Music Science Collaborative Activities
Er werd een ‘online-workbench’ gecreëerd waar men virtueel kan experimenteren zowel in fysica, engineering, wiskunde als in muziek. De workbench laat je toe om exploratief en blended leren in de klas te brengen.
iMuSciCA - a blended STEAM pedagogy
De ontwikkelde lessen en interactieve Activity Books zijn een vorm van blended leren: de lln. kunnen het zelfstandig doornemen. Maar tegelijk hebben ze nodig aan echt experimenteel materiaal om te onderzoekjes te doen. En jawel: ondersteuning van de leraar blijft nodig.
Je kan iMuscica gebruiken in zowat alle graden van het SO op verschillende vakdidactische manieren:
1. Open Inquiry
- Laat je lln. aan de slag gaan met allerlei tools: workbench.imuscica.eu
- Bekijk de introductievideo.
2. Kant-en-klare activity books
- ideaal voor 1ste en 2de graad (maar ook dienstig als introductie in de 3de graad)
- blend van online en hands-on experimenten
Overzicht van de online iMuSciCA Activity Books
Scenario 1: De bronnen van geluid en toon
De leerlingen onderzoeken trillingen als bronnen van geluid. Met de iMuSciCA visualisatie tools kunnen ze geluiden meten en leren dat sommige geluiden periodisch kunnen zijn en andere niet. Geluiden kunnen meer of minder toonhebbend zijn. Dit scenario bestaat uit twee lessen, beide in ‘ready to use’ online Activity Book formaat. Raadpleeg hier de leerkrachtenhandleiding. Het filmpje 'Wat is Toon en Geluid?' kan eventueel als conclusie gebruikt worden.
Activity Book 1.1: De bronnen van geluid en toon
i) Hoe geluid en muziek ontstaan als trilling (in een elastisch medium)
ii) Hoe een golf met vaste frequentie ontstaat op een instrument dat een toon produceert.
Activity Book 1.2: Wat is Toon?
i) Het verschil tussen toon en ruis.
ii) Hoe het ontstaan van een golf in een muziekinstrument een toon genereert.
iv) Een eenvoudige muzikale expressie creëren met en zonder toon.
v) Extra: Waarom zijn de golven van een toon zo golvend?
Scenario 2: Staande golven en resonante frequentie
De studenten onderzoeken het ontstaan van de rij van natuurtonen op snaarinstrumenten en aerofonen. Met de tools op workbench.imuscica.eu kunnen ze de frequenties meten van de opeenvolgende resonanties en ontdekken ze dat de verschillende eigenfrequenties telkens een geheel veelvoud zijn van elkaar.
Activity Book 2.1: Rij van natuurtonen
Raadpleeg hier de leerkrachtenhandleiding
Activity Book 2.2: Resonante tonen en staande golven
Raadpleeg hier de leerkrachtenhandleiding
Activity Book 2.3: Hoe ontstaan staande golven?
Raadpleeg hier de leerkrachtenhandleiding
Leerdoelen: de leerlingen zien in dat tonen en muziek ontstaan dankzij het ontstaan van staande golven.
- ontdekken dat snaren en luchtkolommen bepaalde eigenfrequenties hebben;
- ontdekken dat de rij van eigenfrequenties ontstaat als een rij van staande golven;
- ontdekken dat randvoorwaarden wijzigen zoals lengte, spanning and dichtheid, de toonhoogte van de grondtoon wijzigt;
- deze inzichten gebruiken bij het ontwerp van een eenvoudig instrument;

