MeerSTEMmig in de Cosmodrome

   

Op woensdag 18 november kwam de leergemeenschap MeerSTEMmig voor de tweede keer dit schooljaar samen. Voor deze sessie gingen de leerkrachten op verplaatsing: de Cosmodrome in Genk was dé perfecte locatie voor een werkdag rond het thema astronomie.

De leerkrachten volgden verschillende workshops, waarin telkens aangepaste leermaterialen werden voorgesteld, direct bruikbaar voor de klas. Van afstanden in tijd en ruimte, over de bewegingswetten van Newton en de rotatie van de zon tot een wegwijs tussen de sterren. Zowel de docenten fysica van de UCLL (Lerarenopleiding Secundair, Campus Diepenbeek) als de specialisten van de Cosmodrome werkten mee aan de workshops. Het voorgestelde leermateriaal werd speciaal voor deze leergemeenschap in de UCLL ontwikkeld.

De leergemeenschap MeerSTEMmig wordt voor het tweede jaar op rij ingericht door de expertisecel Art of Teaching, als antwoord op de concrete vakdidactische vraag van verschillende scholen om hun STEM-curriculum te herdenken en te hernieuwen. Er werd een visie ontwikkeld, het MeerSTEMmige Atomiummodel, die zowel recht doet aan de afzonderlijke STEM-disciplines, als aan de interacties tussen deze disciplines. De deelnemende scholen testen de ontworpen STEM-didactiek en aangereikte leermaterialen in de dagdagelijkse schoolpraktijk uit, zodat er voortdurend kan bijgestuurd worden en op actuele noden kan ingespeeld worden. 

Bekijk meer foto's in het album op Facebook