Vakdidactiek

Natuur, ruimte en techniek geclusterd in 4 projecten: opslag van energie, de fiets, inheems fruit, astronomie

De hervorming Secundair Onderwijs laat meer ruimte voor interdisciplinair werken. Er is de cluster Natuur, Ruimte en Techniek; er zijn de differentiatie-opties en basisopties STEM. We tonen 4 leertrajecten waarin de verschillende STEM-disciplines zinvol samenkomen. De lespakketten zijn volledig uitgewerkt en uitgetest en er wordt gebruik gemaakt van verschillende ICT-tools.

Vertrekkend van  leerplandoelstellingen, zowel cognitieve als procedurele doelstellingen, uit de cluster “Natuur, Ruimte en Techniek” , STEM-wetenschappen , STEM-techniek ontwierpen 4 studententeams OF3 van het domein STEM elk een lessenpakket met als thema’s:  de opslag van energie, inheems fruit, de fiets en astronomie. De studententeams werden zo samengesteld dat bij elk lessenpakket alle onderwijsvakken van de cluster aanwezig waren. De begeleiding gebeurde door docenten van alle STEM-vakken.

Na ontwikkeling werden de thema’s meermaals uitgerold in onze partnerscholen, geëvalueerd door leerkrachten uit het werkveld en geoptimaliseerd.

Het resultaat zijn vier leerkrachtenbundels met leerinhouden van 8 à 10 lesuren en met per bundel 3 versies leerlingenmaterialen: één met een sterke begeleiding van de leerling, een tussenvorm en één met heel open, uitdagende opdrachten met een beperktere begeleiding.  Doel was om met elk van de 3 versies de zelfde doelstellingen te bereiken. In de mate van het mogelijk werd gekozen voor werkvormen met veelvuldig ICT-gebruik,  werkvormen (escaperooms, Geocatching, webquests…) die zeker aanslaan bij de jongeren, verschillende presentatie- en communicatievormen .

Uiteraard ontbreken geschikte evaluatietools, praktische tips bij de organisatie niet.

Tijdens de navorming worden het afgelegd traject gepresenteerd, de lessenpakketten getoond, alle opdrachten uitgelegd inclusief de evaluatietools, aanwezige proeven gedemonstreerd, realisaties gebouwd.

 

Je ontvangt uiteraard alle materialen. Met de demo’s, de ervaringen bij de uitrol in onze partnerscholen, de nuttige tips kun je zelf aan de slag in je klas.

Inschrijven kan je hier.

Project Gegevens
19-03-2020
19-03-2020
Leraren 1e, 2e graad S.O. natuurwetenschappen, techniek, aardrijkskunde, fysica, biologie, chemie, STEM …
Campus Diepenbeek

9.30 – 16.00

Filip Poncelet Mieke Schuermans Ann Emonds Lieve Evens Erica Andreotti Renaat Frans Katrien Vyvey
"inschrijvingen worden binnenkort geopend"
jeroen.opdenkelder@ucll.be erica.andreotti@ucll.be renaat.frans@ucll.be
Delen:

iMuSciCa STEAM-didactiek: Natuurtonen, Timbre, Consonantie-Dissonantie

De iMuSciCA ICT-workbench laat jouw leerlingen toe het verband tussen fysica, wiskunde, engineering en dagdagelijkse muzikale ervaringen te ontdekken. Leerlingen kunnen ook muziekinstrumenten simuleren in een virtuele omgeving en de klank daarvan synthetiseren.

We zoomen vandaag in op het fenomeen van natuurtonen, klankkleur en consonantie. We ontdekken hoe de rij van harmonieken telkens een rol speelt in elk van deze fenomenen. 

Bovendien is deze interdisciplinaire context bij uitstek geschikt om als leraar zelf je eigen klaspraktijk te onderzoeken bv. leren de leerlingen concepten van muziek en fysica? Zijn ze gemotiveerd om te leren in zo een interdisciplinaire context van wetenschappen en muziek? We introduceren je in de methodiek van praktijkonderzoek.

Inschrijven kan je hier.

Project Gegevens
23-01-2020
23-01-2020
Leraren 1e, 2e en 3e graad S.O. fysica, STEAM, muziek, natuurwetenschappen …
Campus Diepenbeek

9.30 – 16.15

Erica Andreotti, Renaat Frans & Katrien Vyvey
"Inschrijvingen worden binnenkort geopend"
jeroen.opdenkelder@ucll.be erica.andreotti@ucll.be renaat.frans@ucll.be
Delen:

iSTEM inkleuren

Ben je nog niet zeker hoe je STEM moet inzetten? Is jouw school al mee met het hele STEM-gebeuren?

"iSTEM inkleuren" wil je duidelijkheid bieden. Dat doen we samen met de betrokken leerkrachten door zowel de huidige STEM-didactiek te verfijnen als nieuwe STEM-leermaterialen te ontwikkelen. 

Het project heeft als doel om STEM-leertrajecten uit te werken voor het secundair onderwijs rond STEM-geletterdheid en STEM-verdieping (iSTEM-XL). Momenteel zoeken we kandidaat-scholen van de eerste graad om in het traject te stappen. 

Ben je geïnteresseerd in STEM? 
Wil je met een STEM-lerarenteam en met vakdidactici STEM ontwikkelen?

Lees even alle info door en vul dan de motivatiebrief in. 
Stuur de brief vóór 29 maart 2019 door naar de opgegeven mailadressen en je hoort snel van ons of je geselecteerd bent. 

Project Gegevens
29-03-2019
31-08-2020
Het project wordt door de Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs & Vorming, ondersteund
  • KU Leuven
  • UC Leuven-Limburg
  • Universiteit Antwerpen
  • Vrije Universiteit Brussel
  • Arteveldehogeschool
  • Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg
iSTEM.be
lopend
Share:

3DiPhE

Een nieuwe kijk op je klaspraktijk voor Fysica & Stem-leerkrachten.

 

Dit project wordt geïntegreerd in lopende projecten & maakt gebruik van verschillende leerprincipes die je helpen jouw klaspraktijk beter te leren begrijpen en verbeteren. Door een professionele leergemeenschap te vormen met gelijkgestemde collega’s ontwikkel je een nieuwe/diepere visie op je eigen praktijk. In team worden problemen en ideeën uitgewisseld en werken jullie aan concrete, onmiddellijk toepasbare oplossingen.

Je wordt begeleid door professionele STEAM-coaches die d.m.v. wetenschappelijk onderbouwde protocollen je steunen in het onderzoeken van je eigen klaspraktijk. De passie voor onderzoekend leren wordt gevoed en is makkelijk bruikbaar in de les. Ook zij die niet heel zeker staan, worden bij de hand genomen door ervaren coaches die helpen met het toepassen van praktijkonderzoek. Zo gaan we aan de met ieders uitdaging in een omgeving van onderzoekend leren.

3DiPhE wordt bijgestaan door een internationale expertisegroep & de Europese gemeenschap. Een gouden kans om je netwerk uit te breiden met partners in Ierland, Slovenië en Polen.

Meer info vind je op http://3diphe.si 

Coordinator:

§  University of Ljubljana, Faculty of EducationSlovenia

Contact: Mojca Čepič
e-mail: mojca.cepic@pef.uni-lj.si
3DIPhE sub-page in the Slovenian language

Partners:

§   Catholic Education Flanders – vzw VSKOBelgium

Contact: Wim Peeters, co-coordinator of 3DIPhE
e-mail: wim.peeters@katholiekonderwijs.vlaanderen

§  Artevelde University CollegeBelgium

Contact: Felix Hoornaert
e-mail: felix.hoornaert@arteveldehs.be

§  Dublin City UniversityIreland

Contact: James Lovatt
E-mail: james.lovatt@dcu.ie

§  UC LimburgBelgium

Contact: Renaat Frans
e-mail: renaat.frans@ucll.be

§  Jagiellonian University in KrakówPoland

Contact: Dagmara Sokołowska
e-mail: ufdsokol@cyf-kr.edu.pl

§  National Educational Institute SloveniaSlovenia

Contact: Jaka Banko
e-mail: jaka.banko@zrss.si

Project Gegevens
01-06-2017
30-06-2020
University of Ljubljana, Faculty of Education, Slovenia
Catholic Education Flanders – vzw VSKO, Belgium; Artevelde University College, Belgium; Dublin City University, Ireland; UC Limburg, Belgium; Jagiellonian University in Kraków, Poland; National Educational Institute Slovenia, Slovenia
http://3diphe.si
lopend
Share:

Chemieleerkracht.be

Een interactief digitaal platform over en voor het vak chemie in het onderwijs

Chemieleerkracht.be wil jongeren boeien voor chemie, ze uitdagen, chemie doen begrijpen, chemie laten herkennen rondom zich, de positieve bijdragen van chemie aan de maatschappij meegeven, maar wil ook wijzen op gevaren.

Chemieleerkracht.be is een inspirerende portaalsite die opgebouwd wordt met studenten lerarenopleiding professionele bachelor chemie van de UCLL. 

De site is een verzamelplaats van inspirerende materialen, creatieve ideeën, linken naar interessante filmfragmenten, animaties, bronnen…, leuke contexten, ….. De site is tegelijk een plek van uitwisseling. Materialen, ideeën en linken kunnen steeds gedeeld worden.

Project Gegevens
01-01-2016
Covalent
UCLL - Filip Poncelet
www.chemieleerkracht.be
lopend
Share:

Infodag STEAM-traject iMuSciCa

Een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken

Het Europees project iMuSciCa ontwikkelt een interdisciplinaire STEAM-didactiek, waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken. Er worden leereenheden ontwikkeld rond basisinzichten van toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in fysica. Vaak wordt ook een eenvoudig instrument gebouwd of gesimuleerd (engineering). Hiervoor wordt een ‘ICT-workbench’ gecreëerd waar men virtueel kan experimenteren zowel fysisch als muzikaal. Er wordt ook ruimte gecreëerd voor muzikale expressie.

Bij voorkeur wordt het traject uitgevoerd door een leerkracht fysica in combinatie met een leraar muziek.

De leermaterialen worden ter beschikking gesteld voor scholen die deelnemen aan het ontwikkelings- en testprogramma.

Meer informatie over het project vind je op deze webpagina

Project Gegevens
20-06-2017
1ste en 2de graad ASO en TSO
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

20 juni 2017
van 13.30 tot 16.00 u.

Renaat Frans en Erica Andreotti
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Chemistry & science @ home

Uitdagende en veilige proeven met alledaagse huis- en tuinproducten

We stellen een keten op van maar liefst 100 eenvoudige, gekende en minder gekende proefjes, die voldoen aan volgende criteria:

  • uitdagend
  • veilig
  • uit te voeren met huis- en tuinproducten 

Zullen we hiermee een plaats veroveren in het Guinness Recordboek?

We selecteren onze proefjes uit:

  • Vuurvaste ballonnen
  • Waterslurpers
  • Zingende staaf
  • Rietje doorboort aardappel
  • Schietende lucifers
  • Pingpongballetje als afsluiter
  • Rook uitschenken
  • Vuurbal met sinaasappel
  • Een sinaasappel knalt een ballon
  • Lading meten met aluminium
  • Handwarmer met batterij
  • Bloeiende bloemen
  • Kaarsenwip
  • Vuur in een fles
  • Vuurtornado
  • Vuurwerper
  • Ei knallen met Al-folie
  • Brandende handen met handzeep
  • Ei in fles
  • Ei breken met fles
  • Pingpongbal met ei
  • Magneet in koperen buis
  • Magneet en lucifers
  • Ferrofluid
  • Omkeren van vloeistoffen
  • Blikpopcornmaker
  • Aardappelbatterij
  • Muntenbatterij
  • Gekleurde zeepfolie
  • Storm in een glas
  • Omelet in een ei
  • Rookfontein
  • Doolhof met water
  • Cola invriezen
  • IJs breken, of toch niet...
  • Zoutexperiment
  • Niet mengbaar
  • Fontein in een fles
  • IJs in water, vast olie in water
  • Munt in, munt uit beker
  • IJshand met pekel
  • Munt in een fles
  • Springende boon
  • Koud of warme handen
  • Vismummie
  • DNA uit bananen
  • Antibubbel
  • Thee wordt koffie
  • Oplichtende rollercoaster
  • Groen gebakken ei
  • Citroenboodschap
  • Rood-goudpapier
  • Indicatorlampje uit rode koolsap
  • Zeepboot

  • Vierkante zeepbellen
  • Bloedregen
  • Rijst in een fles
  • Water op wandel
  • Gat in je hand
  • Ballon opblazen met water
  • Drijvende letters
  • Regenboog in een buis
  • Dansende popcorn
  • Rollen met elastiek
  • Waterstofgas met pekel
  • Baby olifantentandpasta
  • Magische sneeuw
  • Vulkaan met bakpoeder
  • Steel de munt onder de lucifer
  • Steel de munt in water
  • Rook op 1 seconde
  • Vuur in cola
  • Wandelende wormpjes
  • Zilveren ei
  • De kracht van bleekmiddel
  • Omdraaiende pijltjes
  • Aluminiumluchtbatterij
  • Geleidbaarheidsmetertje
  • Gasmodel nabootsen
  • Volume en temperatuur
  • Roken met een fles
  • Eitje bakken in papieren pannetje
  • Poetsen van zilverwerk
  • Eitjes tatoeëren met ui
  • Vloeistofbel tussen 2 lagen
  • Dansende rozijnen
  • Ei opblazen
  • Boodschappen met banaan
  • Sinaasappel wordt kaars
  • Oceaan in een fles
  • Orkaan onder water
  • Blauwe rozen
  • Fruitsapklok
  • Elektrolyse in een aardappel
  • Brandende kerstboom
  • Blikje geeft stroom
  • Elektrisch slijm
  • Knalgas met slijper
  • Lopen op water
  • Wijntoren
  • Baksteen in de maag
  • Boom in bloei
  • Faraoslang uit een kubus
  • Blustoestel
  • Briefgeheim
  • Vliegend theezakje

Tijdens de studiedag krijg je een syllabus, waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Achteraf ontvang je al het voorgesteld didactisch materiaal ook digitaal. 

Inhoudelijke vragen?
Neem contact op met filip.poncelet@ucll.be

  

    

Project Gegevens
25-04-2017
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

25 april 2017
van 9.30 tot 16.00 u. 

Filip Poncelet, Jan Willems en studenten chemie
€95,00
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Quantum SpinOff 2017-2018

Leren ondernemen in de hoogtechnologische sector!

Met de nieuwe leerplanmodule "Kwantummechanica" in de 3de graad fysica, heb je de gelegenheid om de lln. in te wijden in de moderne fysica. Dit traject biedt ook mogelijkheid om STEM in te vullen in de derde graad, omdat het een band legt tussen de fysica en de technologie. Via de door UCLL Art of Teaching ontwikkelde leerstations Quantum SpinOff, kan je de inzichten van de kwantummechanica en haar toepassingen in de klas brengen. 

De aanpak is die van onderzoekend leren. Via het platform van Ark of Inquiry, krijg je toegang tot de leermethode. 

Meer info over het project op deze pagina

Het maximum aantal klassen neemt deel aan het traject tijdens het schooljaar 2017-2018.
Laat hier je gegevens achter als je

  • interesse hebt in een traject op maat van je klas
  • volgend schooljaar graag wil deelnemen
  • andere interessante STE(A)M-info wil ontvangen

  

Project Gegevens
01-09-2017
31-08-2018
UC Leuven-Limburg
dr. Erica Andreotti
spinoff.vakdidactiek.be
afgewerkt
Share:

Vlaams Lerend Netwerk STEM SO: netwerksessie Leuven

Netwerksessie 3 van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. met als thema 'STEM: Evaluatie'

Programma

12.00 - 13.00 u.: Onthaal met broodjeslunch en koffie

13.00 - 13.05 u.: Welkom

13.05 - 13.20 u.: Keynote: voorstel van een didactisch model voor STEM

13.25 - 14.00 u.: Bespreking voorstel didactisch model voor STEM in groepen

14.00 - 14.15 u.: Tijd om de vragenlijst van het Lerend Netwerk in te vullen

  • Breng je smartphone, tablet of laptop mee! 

14.15 - 14.25 u.: Pauze

14.25 - 14.40 u.: Keynote: Enkele mogelijkheden om STEM te evalueren, praktijk en theorie

  • Door Wim Peeters, Pedagogisch begeleider begeleider fysica, STEM (en deels NW) regio Antwerpen, Hasselt en Mechelen-Brussel, Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Elke les streeft enkele leerdoelen na. Evalueren is een middel om deze doelen te bereiken, en hoeft niet enkel ingezet te worden om te zien of een doel bereikt is. In deze presentatie overlopen we snel enkele voorbeelden uit de praktijk, enkele mogelijke manieren, maar ook enkele tips om de evaluatie te doen in de klaspraktijk. STEM is een didactiek en pedagogie die een beetje anders probeert te zijn, vandaar dat de getoonde manieren van evalueren sommige leerkrachten misschien buiten hun comfortzone kunnen brengen. Door te evalueren om te leren, wordt de leraar temidden van zijn groep lerenden ook een lerende. Dat is een krachtige leeromgeving. STEM is een kans om dat in de praktijk te brengen. 

14.45 - 15.00 u.: Keynote: Kan STEM ook ‘evaluatie’ heruitvinden?

  • Sander Van Acker, Opleidingshoofd Lerarenopleiding Secundair Onderwijs Odisee Waas & Onderzoeker
  • STEM staat open voor een eigentijds leren waarin leerlingen hun eigen referentiekader opbouwen. Tijdens STEM kunnen heel wat 21ste-eeuwse vaardigheden aan bod komen. De bedoeling is om via feedback van de leerling aan de leerkracht dat leren op een hoger niveau te brengen. De zelfevaluatie van de leerlingen over hun betrokkenheid, vooruitgang en prestatie wordt geconfronteerd met de evaluatie door peers en leerkrachten. Zo kunnen wetenschappelijke inzichten en zelfregulatie samen ontwikkelen.

15.05 - 15.55 u.: Keuze uit een reeks parallelle workshops rond evaluatie in STEM

  • Workshop 1: Comparatief beoordelen van competenties: een innovatieve methode
    • Door Maarten Goossens, wetenschappelijk medewerker Onderzoeksgroep Edubron, Universiteit Antwerpen.
    • Beschrijving: In deze workshop schenken we aandacht aan het betrouwbaar en valide beoordelen van competenties zonder ellenlange criterialijsten. Daarvoor wordt een vernieuwende manier en bijhorende tool (D-PAC) gedemonstreerd en worden wetenschappelijke inzichten toegelicht. Verder verkennen we verschillende toepassingsmogelijkheden samen met het publiek.
    • Doelgroep: leerkrachten, lerarenopleiders, onderzoekers, begeleiders, beleidsmakers, …
  • Workshop 2: Kennis evalueren in STEM via de vertrouwde toetsen
    • Door Natacha Gesquière, Sint-Bavohumaniora Gent  
    • Beschrijving: Omdat bij een STEM-project behoorlijk wat belang wordt gehecht aan de context, proberen we die lijn door te trekken in de toetsen. Enkele concrete voorbeelden.
    • Doelgroep: eerste graad
  • Workshop 3: Werken met rubrics
    • Door Fatiha Baki, leerkracht STEM, wetenschappen en techniek
    • Beschrijving: In deze workshop staan we even stil bij het gebruik van rubrics om leerlingen te evalueren. We bekijken hoe we rubrics kunnen gebruiken als een doelgericht, valide evaluatie-instrument. Na deze sessie weet je wat rubrics is en hoe je dat in de klas kan inzetten. 
    • Doelgroep: leerkrachten
  • Workshop 4: Kan STEM ook evaluatie heruitvinden?
    • Door Sander Van Acker, Opleidingshoofd Lerarenopleiding Secundair Onderwijs Odisee Waas & Onderzoeker
    • Beschrijving: STEM staat open voor een eigentijds leren waarin leerlingen hun eigen referentiekader opbouwen. Tijdens STEM kunnen heel wat 21ste-eeuwse vaardigheden aan bod komen. De bedoeling is om via feedback van de leerling aan de leerkracht dat leren op een hoger niveau te brengen. De zelfevaluatie van de leerlingen over hun betrokkenheid, vooruitgang en prestatie wordt geconfronteerd met de evaluatie door peers en leerkrachten. Zo kunnen wetenschappelijke inzichten en zelfregulatie samen ontwikkelen.
    • Doelgroep: alle STEM-leerkrachten

15.55 - 16.20 u.: Bespreking in groepen van eigen evaluatiemethodes

  • Breng de evaluatie-instrumenten die je zelf gebruikt mee

16.20 u.: Einde

Een gelijkaardig programma wordt op 27 april in Torhout aangeboden.
>> INSCHRIJVEN in TORHOUT <<

Project Gegevens
17-05-2017
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Hertogstraat
Hertogstraat 178
3001 Heverlee

17 mei 2017
van 12.00 tot 16.20 u.

€15, broodjeslunch inbegrepen
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Vlaams Lerend Netwerk STEM SO: netwerksessie Torhout

Netwerksessie 3 van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. met als thema 'STEM: Evaluatie'

Programma

12.00 - 13.00 u.: Onthaal met broodjeslunch en koffie

13.00 - 13.05 u.: Welkom

13.05 - 13.20 u.: Keynote: voorstel van een didactisch model voor STEM

13.25 - 14.00 u.: Bespreking voorstel didactisch model voor STEM in groepen

14.00 - 14.15 u.: Tijd om de vragenlijst van het Lerend Netwerk in te vullen

  • Breng je smartphone, tablet of laptop mee! 

14.15 - 14.25 u.: Pauze

14.25 - 14.40 u.: Keynote: Enkele mogelijkheden om STEM te evalueren, praktijk en theorie

  • Door Wim Peeters, Pedagogisch begeleider begeleider fysica, STEM (en deels NW) regio Antwerpen, Hasselt en Mechelen-Brussel, Katholiek Onderwijs Vlaanderen
  • Elke les streeft enkele leerdoelen na. Evalueren is een middel om deze doelen te bereiken, en hoeft niet enkel ingezet te worden om te zien of een doel bereikt is. In deze presentatie overlopen we snel enkele voorbeelden uit de praktijk, enkele mogelijke manieren, maar ook enkele tips om de evaluatie te doen in de klaspraktijk. STEM is een didactiek en pedagogie die een beetje anders probeert te zijn, vandaar dat de getoonde manieren van evalueren sommige leerkrachten misschien buiten hun comfortzone kunnen brengen. Door te evalueren om te leren, wordt de leraar temidden van zijn groep lerenden ook een lerende. Dat is een krachtige leeromgeving. STEM is een kans om dat in de praktijk te brengen. 

14.45 - 15.00 u.: Keynote: Kan STEM ook ‘evaluatie’ heruitvinden?

  • Sander Van Acker, Opleidingshoofd Lerarenopleiding Secundair Onderwijs Odisee Waas & Onderzoeker
  • STEM staat open voor een eigentijds leren waarin leerlingen hun eigen referentiekader opbouwen. Tijdens STEM kunnen heel wat 21ste-eeuwse vaardigheden aan bod komen. De bedoeling is om via feedback van de leerling aan de leerkracht dat leren op een hoger niveau te brengen. De zelfevaluatie van de leerlingen over hun betrokkenheid, vooruitgang en prestatie wordt geconfronteerd met de evaluatie door peers en leerkrachten. Zo kunnen wetenschappelijke inzichten en zelfregulatie samen ontwikkelen.

15.05 - 15.55 u.: Keuze uit een reeks parallelle workshops rond evaluatie in STEM

  • Workshop 1: Comparatief beoordelen van competenties: een innovatieve methode
    • Door Maarten Goossens, wetenschappelijk medewerker Onderzoeksgroep Edubron, Universiteit Antwerpen.
    • Beschrijving: In deze workshop schenken we aandacht aan het betrouwbaar en valide beoordelen van competenties zonder ellenlange criterialijsten. Daarvoor wordt een vernieuwende manier en bijhorende tool (D-PAC) gedemonstreerd en worden wetenschappelijke inzichten toegelicht. Verder verkennen we verschillende toepassingsmogelijkheden samen met het publiek.
    • Doelgroep: leerkrachten, lerarenopleiders, onderzoekers, begeleiders, beleidsmakers, …
  • Workshop 2: Kennis evalueren in STEM via de vertrouwde toetsen
    • Door Natacha Gesquière, Sint-Bavohumaniora Gent  
    • Beschrijving: Omdat bij een STEM-project behoorlijk wat belang wordt gehecht aan de context, proberen we die lijn door te trekken in de toetsen. Enkele concrete voorbeelden.
    • Doelgroep: eerste graad
  • Workshop 3: Evalueren van Labo’s en Engineeringsprojecten
    • Door Stijn De Boever, STEM-leraar in de 2de graad, Sint-Rembert Torhout.
    • Beschrijving: Samen met de groei van het aantal STEM-projecten, groeit ook het aantal evaluaties. Vaak maken we gebruik van nieuwe methodes met meer open opdrachten. Omdat dit anders is dan dat wat we gewoon zijn, zijn we nog een beetje zoekend naar een goede evaluatietool. Daarnaast richten we ons ook meer en meer op zelfevaluatie van de leerlingen en het evalueren van medeleerlingen. In mijn zoektocht zijn al veel modellen de revue gepasseerd (zoals deze van stem@school, KOV gebaseerd op STEM-kader,… ). Uiteindelijk heb ik voor mezelf een manier gevonden die vlot verbetert en toch al de dingen bevat die ik wil. Ik stel deze manier graag aan jullie voor. Daarna is er de mogelijkheid om ze te bespreken. Zo kunnen we van elkaar leren.
    • Doelgroep: Leraren STEM die labo’s en open projecten en labo’s moeten evalueren.
  • Workshop 4: Rubrics als STEM-evaluatietool
    • Door Tijs Verbeke, lector STEM aan de lerarenopleiding van Howest.
    • Beschrijving: In deze sessie geven we toelichting bij een STEM-evaluatietool, ontwikkeld door o.a. Jo Desutter (studiebegeleider STEM regio West-Vlaanderen, Katholiek Onderwijs Vlaanderen). De tool bestaat uit een matrix gebaseerd op rubrics en is makkelijk aanpasbaar aan de wensen van de leerkracht. Deze tool werd uitgerold via het lerende netwerk van de begeleidingsdienst en is een open-source tool. In ruim een jaar tijd gingen vele leerkrachten er al mee aan de slag en hebben ze de tool helpen aanpassen.
    • Doelgroep: alle graden van het secundair onderwijs
  • Workshop 5: Kan STEM ook evaluatie heruitvinden?
    • Door Sander Van Acker, Opleidingshoofd Lerarenopleiding Secundair Onderwijs Odisee Waas & Onderzoeker
    • Beschrijving: STEM staat open voor een eigentijds leren waarin leerlingen hun eigen referentiekader opbouwen. Tijdens STEM kunnen heel wat 21ste-eeuwse vaardigheden aan bod komen. De bedoeling is om via feedback van de leerling aan de leerkracht dat leren op een hoger niveau te brengen. De zelfevaluatie van de leerlingen over hun betrokkenheid, vooruitgang en prestatie wordt geconfronteerd met de evaluatie door peers en leerkrachten. Zo kunnen wetenschappelijke inzichten en zelfregulatie samen ontwikkelen.
    • Doelgroep: alle STEM-leerkrachten

15.55 - 16.20 u.: Bespreking in groepen van eigen evaluatiemethodes

  • Breng de evaluatie-instrumenten die je zelf gebruikt mee

16.20 u.: Einde

Een gelijkaardig programma wordt op 17 mei in Leuven aangeboden.
>> INSCHRIJVEN in LEUVEN <<

Project Gegevens
27-04-2017
Hogeschool VIVES
Sint-Jozefstraat 1
8820 Torhout

27 april 2017
van 12.00 tot 16.20 u.

€15, broodjeslunch inbegrepen
Schrijf je in
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Pagina's