CSI en forensisch onderzoek

CSI en forensisch onderzoek

CSI en forensisch onderzoek in chemie – natuurwetenschappen – STEM

Leerlingen hebben vaak hoge verwachtingen van chemie, wetenschappen en STEM door het beeld dat ze hiervan krijgen in de media, vooral door series als CSI, NCIS, Plaats Delict,…

Deze navorming wil tonen hoe bloed-, DNA-, vingerafdruk-, vezel-, haar-, planten- en sporenonderzoek, geheime boodschappen, nanotechnologie,…  te integreren zijn in lessen chemie, natuurwetenschappen of STEM. Het materiaal levert eveneens inspiratie voor projectdagen wetenschappen, opendeurdagen, wetenschapsklassen, intro-dagen, ICT-integratie in wetenschappen,...

We presenteren tijdens de navorming:

  • een CSI-case voor leerlingen van de eerste graad en dit gekoppeld aan de leerinhouden van wetenschappen/STEM. We proberen hiervoor een CSI-koffer eerste graad te maken.
  • een CSI-case voor leerlingen van de tweede graad en dit gekoppeld aan de leerinhouden van chemie/natuurwetenschappen/STEM. We proberen hiervoor een CSI-koffer tweede graad te maken.
  • koppelingen aan leerinhouden zoals: Wat is onderzoek? Wat is een kwalitatieve en een kwantitatieve test? Wat is een referentie? Hoe gebeurt forensisch onderzoek in werkelijkheid? Wat is een procedure evalueren en valideren?
  • 60 proefjes die kunnen dienen om een eigen CSI-case (eventueel samen met de leerlingen) uit te werken: bloed opsporen, bloedgroep bepalen met een bloedkit, haaranalyse onder microscoop, codes en geheime boodschappen ontcijferen, vingerafdrukken nemen,…
  • mogelijkheden om multimedia te integreren: metingen met applets op de iPad, gebruik van meetsondes, een poll met de smartphone, info doorgeven via QR-codes,…

Het voorgestelde materiaal wordt door studenten chemie OF3 via 8 stations aangeboden. Een greep uit het aanbod:

  • 6-poedermysterie
  • Simulatie bloedgroepen
  • iPad bij bepalen van kogelinslag
  • DNA-kit
  • Geheime boodschap: doordruk
  • Schotresidu en glasanalyse
  • Voetafdruk nemen en interpreteren
  • Bloeddetectie met luminol
  • Baan van de kogel
  • ...

Je ontvangt een syllabus, waarin de inhoud van de navorming beschreven staat. Alle proeven zullen volgens de OVUR-methode uitgewerkt worden. Je zal ook een digitale vorm van het voorgestelde didactisch materiaal krijgen. 

Het programma omvat (onder voorbehoud):

           

Project Gegevens
11-03-2016
11-03-2016
Leerkrachten natuurwetenschappen en chemie/STEM 1ste en 2de graad
UC Leuven-Limburg
Lerarenopleiding Secundair
Campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (de Ark)
3590 Diepenbeek

Vrijdag 11 maart 2016 van 9.30 u. tot 16.00 u.

Filip Poncelet
€95,00 inclusief cursusmateriaal en warme maaltijd
Schrijf je hier in.
freja.vandeborg@ucll.be 011/180 460
Delen: