Dark Side of Light: Erasmus +

Dark Side of Light: Erasmus +

De nachtelijke hemel is een betoverend schouwspel dat ons uitnodigt om te dromen en te verwonderen. Als we onze blik omhoog richten, worden we omringd door een zee van fonkelende sterren, als juwelen verspreid door de duisternis.

Helaas blijkt dit schouwspel minder en minder toegankelijk voor grote delen van de bewoonde wereld. Sinds de Industriële Revolutie verloor zo’n 40% van de populatie in de VS en rond 20% in Europa zijn ticket tot de nachtelijke sterrenhemel. Kunstmatig licht bracht ons talloze voordelen, maar het heeft ook een duistere kant: meestal onbedoelde, schadelijke gevolgen voor onze wereld. 

In dit project willen onze vier middelbare scholen het groeiende en stille probleem van lichtvervuiling aanpakken. Lichtvervuiling heeft invloed op fauna, flora, menselijke gezondheid en energieverbruik. Laten we eens kijken naar de impact:

  1. Slaapdeprivatie: Kunstlicht verstoort onze slaap en vermindert de aanmaak van melatonine, wat essentieel is voor het bestrijden van aandoeningen zoals obesitas, kanker en diabetes.

  2. Hormonale balans en gedrag: Lichtvervuiling beïnvloedt onze hormonen en gedrag.

  3. Ecologische gevolgen: Denk aan zoöplankton, vuurvliegjes en langneusvleermuizen.

  4. Verlies van sterrenhemel: Lichtvervuiling vermindert het contrast tussen sterren, sterrenstelsels en de nachtelijke hemel. Nieuwe telescopen moeten steeds verder weg worden gebouwd, op afgelegen plekken zoals bergen en woestijnen.

Onze hoofddoelen zijn:

  1. Wetenschappelijke geletterdheid: Studenten fungeren als onderzoekers en bestuderen de donkere kant van licht.

  2. Bewustwording: Lichtvervuiling is een groeiend probleem dat relatief onbekend is bij het grote publiek.

  3. Sociale inclusie: Studenten ontwikkelen manieren om de schadelijke effecten van lichtvervuiling in hun gemeenschap te verminderen.

  4. Interdisciplinaire aanpak: Samenwerking tussen de vakken Fysica, ICT, Biologie en Engels.

  5. Internationale activiteiten: Praktische ervaring opdoen over de grenzen heen met diepgaande studie van lichtvervuiling.

  6. Digitale vaardigheden: Werken met gespecialiseerde apps om het probleem te begrijpen en oplossingen te ontwikkelen.

Laten we samen de duisternis weer waarderen en onze planeet beschermen tegen onnodig licht. 

lampje

Met “Dark Side of Light” streven we naar:

  • Bewustwording bij studenten: We willen studenten bewust maken van de schadelijke effecten van lichtvervuiling.

  • Onderzoek naar bronnen en soorten lichtvervuiling: Studenten zullen onderzoek doen naar verschillende vormen van lichtvervuiling, zoals verblinding, lichtinval, lichtverstrooiing en hemelhelderheid.

  • Verkenning van verantwoorde buitenverlichting: We zullen de principes van verantwoorde buitenverlichting onderzoeken en begrijpen.

  • Ontwikkeling van ideeën en prototypen: Studenten zullen ideeën bedenken en prototypes ontwerpen om lichtvervuiling te verminderen met behulp van ‘dark sky friendly’ verlichting.

  • Monitoring van lichtvervuiling: We zullen lichtvervuiling opzoeken en bestuderen, bijvoorbeeld met behulp van de Bortle-schaal om de helderheid van de nachtelijke hemel te meten.

  • Leren over ruimtetelescopen: Studenten zullen ontdekken welke rol ruimtetelescopen zoals Hubble en Webb spelen in het bestuderen van het heelal.

  • In kaart brengen van kunstmatig licht: We zullen de verspreiding van kunstmatig licht in kaart brengen en begrijpen. 

leerlingen light pollution

Project Gegevens
01-04-2023
30-11-2024
Erasmus + (KA210-SCH - Small-scale partnerships in school education)
PPMG “Akad. Ivan Tsenov”, Vratsa, Bulgaria
UC Limburg vzw, Diepenbeek, Belgium EBI do Angra do Heroismo, Angra do Heroismo, Tercera, the Azores, Portugal Lycee Polyvalent Lycee des métiers du bâtiment et de la communication visuelle Balata, Matoury, France, French Guiana
lopend
Share: