Desmet, K., Vanesser, J., e.a. (2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014). Cadans 1: Muziekwerkboek. Wommelgem: Van In.
Desmet, K., Vanesser, J., e.a. (2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014). Cadans 2: Muziekwerkboek. Wommelgem: Van In.
Desmet, K., Vanesser, J., e.a. (2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014). Cadans 3: Muziekwerkboek. Wommelgem: Van In.
Cadans is eerder een mand vol mogelijkheden, dan een slaafs te volgen methode.
Met Cadans geef je muziekles onder het motto 'inspireer, beleef en componeer je eigen les'. Creatief musiceren ten top dus.
De reeks zit boordevol geluidsfragmenten, beeldfragmenten, liederen, speelstukjes, opdrachten en leuke extra's.
Actief en creatief aan de slag in de les muziek? Cadans blijft hoe dan ook toonaangevend.
Cadans kan besteld worden via www.vanin.be.
Frenssen, T. (2013). Van kunstvakdocent naar kunsteducator. In Cultuur+educatie 37 (pp. 63-72). Utrecht: LKCA.
Veel Vlaamse lerarenopleidingen stomen studenten in één kunstdiscipline klaar, maar in hun latere werk moeten ze vaak interdisciplinair werken. Lerarenopleidingen in de kunsten kunnen beter bij deze hedendaagse interdisciplinaire kunst(educatie) aansluiten. Niet door de inhoudelijke specialisatie overboord te gooien, maar door die te gebruiken als anker om andere ambachten, disciplines en inhouden in een educatieve setting te verkennen.
Bekijk hier de PDF-versie. De papieren versie kost 12,95 euro en kan je bestellen via deze link.
Alaerts, L., Goossens, K., Crul, K., Jans, L., Lauwers, W., Tintel, K. & Vermeersch, L. (2015). Cultuurexpresss. Cultuur in elk leergebied en vak. Een praktijkonderzoek binnen de lerarenopleiding. Leuven: Expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven.
Werken aan cultuureducatie in lessen wiskunde, aardrijkskunde of biologie?
Mooi in theorie, maar de integratie van cultuur in andere leergebieden is niet vanzelfsprekend. In het praktijkonderzoek ‘Samen cultureel content’ onderzochten vier Vlaamse lerarenopleidingen hoe lerarenopleiders cultuureducatie kunnen integreren in de eigen vakken. Dit gebeurde door middel van een praktijkonderzoek met vier professionele leergemeenschappen (plg’en) van lerarenopleiders en vier plg’en van studenten. Deze werkwijze liet ook toe na te gaan welke factoren de impact van plg’en in de lerarenopleiding bepalen. Het onderzoek resulteerde in drie resultaten: inzichten in wat een plg succesvol en effectief maakt, een door de docenten en studenten gedragen didactisch ontwerpkader voor de integratie van cultuureducatie in verschillende leergebieden en vakken en een reeks praktijkvoorbeelden van cultuurgeïntegreerde lessen.
Download de pdf-versie.
Bezoek de website.
Alaerts, L., Hinnekint, K., Stijnen, J. & Vanesser, J. (2012). Cultuur³: over cultuureducatie in de lerarenopleiding. Leuven: Expertisenetwerk School of Education, Associatie KU Leuven.
Een brug naar cultuur was een onderzoeksproject van het expertisenetwerk School of Education van de Associatie KU Leuven. Het onderzoek had een looptijd van twee jaar (september 2010 - februari 2013). Een kernteam van onderzoekers uit de lerarenopleiding bachelor secundair onderwijs en specifieke lerarenopleiding werkte in dit onderzoeksproject aan een visietekst, een leerlijn, het ontwikkelen van good practices en een stappenplan om cultuureducatie vakoverschrijdend en geïntegreerd te verankeren in de opleiding van toekomstige leekrachten secundair onderwijs (lees het eindverslag). Cultuur³ brengt hierover verslag uit.
Cultuur³ behaalde in 2013 het prestigieuze Henry van de Velde Label. De Labels worden elk jaar door Design Vlaanderen uitgereikt en zijn kwaliteitslabels van de Vlaamse Gemeenschap die steengoede, innovatieve en goed vormgegeven objecten en projecten belonen en onder de aandacht brengen. Lees er hier meer over.
Enkele exemplaren kunnen nog besteld worden via jeroen@krizoom.be.
Schrooten, E., & Bosman, L. (2014). Inspiratiebox Artistieke Competenties.
De Inspiratiebox bevat:
De materialen zijn gratis te downloaden via www.artistiekecompetenties.wordpress.com.
De box kan besteld worden aan €50 per stuk bij erik.schrooten@ucll.be.
Ardui, J., De Cock, M., Frans, R., Hinnekint, K., Reybrouck, M., Schrooten, E., Vanesser, J. & Vyvey, K. (2011). Inspiratiegids voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. Leuven: Expertisenetwerk School of Education.
In deze inspiratiegids presenteren we de vak3dactiek: het vak3dactisch model waarmee lerarenopleidingen een kwaliteitsvolle vakdidactiek kunnen ontwikkelen. De inspiratiegids werkte hiertoe een model uit, alsook acht kwaliteitsindicatoren aan de hand waarvan lerarenopleidingen hun eigen opleiding kunnen evalueren.
Er wordt een generiek kader gepresenteerd voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. Elke kwaliteitsindicator wordt daarbij ook concreet uitgewerkt voor de vakken muziek en natuurkunde.
We presenteren concrete oefeningen waarmee je met je eigen vakdidactiek aan de slag kan!
Je kan de gids downloaden of het boek bestellen via contact@vakdidactiek.be.
Van Camp, T., Vloeberghs, L., Tijtgat, P. (2015). Krachtig leren, cognitief neurowetenschappelijk benaderd. Leuven / Den Haag: ACOO.
Hoe leren kinderen en jongeren? En hoe kunnen leraren zorgen voor krachtige onderwijsleeromgevingen, die leerlingen en studenten zo optimaal en efficiënt mogelijk tot leren brengen?
Experts uit verschillende lerarenopleidingen gingen na of en hoe de cognitieve neurowetenschappen een antwoord kunnen geven op deze vragen. Zij konden daarvoor rekenen op de inbreng van enkele cognitieve neurowetenschappers en lieten zich inspireren door de inzichten uit de wetenschappelijke literatuur. Tegelijk peilden ze naar verwachtingen en vragen die leven in de onderwijspraktijk.
Krachtig leren ontkracht enkele hardnekkige ‘neuromythes’, maar geeft ook een kader om neurowetenschappelijke onderzoeksresultaten te begrijpen, waardoor ze betekenisvol worden voor het onderwijs. Zo wordt dit boek een handig instrument voor leraren om neurowetenschappelijke literatuur te lezen en te interpreteren. Onderwijspractici vinden in dit boek ook nieuwe handvatten voor de uitbouw van een krachtige leeromgeving, aansluitend bij de uitdagingen waarmee leraren dagelijks te maken krijgen in de onderwijspraktijk. De auteurs richten zich daarbij op drie kenmerken van effectief leren volgens de sociaal-constructivistische visie: zelfregulerend leren, leren op maat (differentiatie) en (inter)actief leren.
Het boek sluit af met vragen, waarmee de lezer aan de slag kan om ander neurowetenschappelijk onderzoek te beoordelen op zijn waarde.
TINNE VAN CAMP (UCLL), LIJNE VLOEBERGHS (UCLL) en PIETER TIJTGAT (Odisee) schreven dit boek. Zij kregen wetenschappelijke ondersteuning vanuit de cognitieve neurowetenschappen door Els Dammekens (Breinset), Christophe Lafosse (RevArte) en Bert De Smedt (KU Leuven).
Je kan het boek bestellen bij de VLOR of meteen aankopen bij Acco.
Lees meer over de inhoud op Edurama.
Een competentieprofiel voor kunsteducatoren anno 2014 is het eindproduct van het onderzoek van Tobias Frenssen. Het model kan als leidraad in lerarenopleidingen kunsten (MO, PO, PKV en specifieke lerarenopleidingen) gebruikt worden. Dit competentiemodel bestaat uit een aantal kerncompetentievelden (mixofiel, verbindingskunstenaar, reisgezel) met daarrond facetten die de kerncompetentievelden een gezicht geven (bv. docu-fictie, grenzen, archief,...). Ieder facet is telkens in specifieke gedragsindicatoren omschreven. Het model is het resultaat van bronnenonderzoek, kwalitatieve dataverzamelingsmethoden en expertpanels.
Je kan het model in PDF downloaden of in papier bestellen bij contact@vakdidactiek.be.
Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, M., De Meyere, J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein, J., Simons, M. & Verellen, M. (2012). Leerkracht zijn. Glossarium. Leuven: Acco.
Dit boek presenteert de leerkracht als iemand die houdt van zijn of haar vak, in de brede betekenis. Het is precies in die liefdevolle verhouding tot het vak en de leerlingen dat het pedagogisch handelen van de leerkracht zich toont. De liefde voor het vak biedt de leerkracht een gelegenheid om interesse te wekken voor iets wat buiten de leefwereld van de leerlingen ligt. Het boek is opgevat als een lijst van woorden en beelden, een glossarium. Elk woord of beeld drukt een ervaring van het leerkracht-zijn uit. Het gaat telkens over unieke ervaringen die een liefdevolle verhouding tot het vak, de leerling en zichzelf meedelen.
Het boek werd geschreven door Johan Ardui, Goele Cornelissen, Mathias Decuypere, Job De Meyere, Renaat Frans, Ilse Geerinck, Jan Masschelein, Maarten Simons en Miet Verellen. Het werd ontwikkeld en geschreven in het kader van een project binnen het Expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven: De Liefde voor het vak. Op zoek naar de pedagogie(k) van het meesterschap.
Zie ook: www.liefdevoorhetvak.be
Je kan het boek bestellen via Acco.
Hoe kan een community art-project zoals een ZINGENDE TAFEL toekomstige muziekleraars tot kunsteducatoren laten uitgroeien?
De impact van voor iedereen toegankelijke massamedia, diepgaande socioculturele democratisering en het overal aanwezige internet hebben een (r)evolutie bewerkstelligd. Onze samenleving is door deze veranderingen steeds minder ééndimensionaal, maar eerder rizomatisch geworden. Ook kunst en cultuur, spiegels en metaforen van de tijd, herdefinieerden zich de afgelopen decennia. Een sociale component, verbinding en cross-over, hybriditeit en interdisciplinariteit zijn nu belangrijke elementen als we over kunst en cultuur spreken.
Als kunsteducatie over kunst gaat, dan zal kunsteducatie in het schoolkunstonderwijs naast technische en belevingsaspecten ook best evolueren naar meerdimensionaliteit, interdisciplinariteit en zich oriënteren op verbinding.
Daarom dit onderzoeksrapport over de ZINGENDE TAFEL. Een etnografisch onderzoek. Kwalitatief, interpretatief en reflectieonderzoek dat door filmische observaties en interviews in kaart wil brengen waar de muzieklerarenopleiding nog meer op kan inzetten. De korte versie van de film kan je hier terugvinden.
De papieren versie is te koop via jeroen.vanesser@ucll.be. De PDF-versie kan je hier bekijken.
Gombeir, D., Bosman, L., De Bisschop, K., Detrez, C., Schrooten, E. & Van Waeyenberge, P. (2011). Press Pauze: ruimte creëren voor Open Exploreren. Leuven: Acco.
Je staat als leraar voor de klas, of je bent docent of lector in een lerarenopleiding? Dan ben je doorgaans druk doende met leerdoelen, lesvoorbereidingen en handboeken. En je worstelt altijd weer met het nare gevoel zelden of nooit tijd te vinden om alles even te overdenken: er komen altijd weer nieuwe, andere uitdagingen op je af. Waar het echt om draait, het lesgeven en het jongeren aansteken met je passie voor het vak, raakt ondergesneeuwd onder alle administratie waarmee je ieder ogenblik in orde moet zijn. Een verstikkende situatie... Dit boek nodigt je uit even stil te vallen, de pauzeknop in te drukken. 'Press pauze' en laat je uitdagen om op tegendraadse en verrassende wijze te kijken naar het eigen didactische handelen. Wat we je aanreiken is geen afgerond verhaal, geen set van didactische handvatten die je voortaan zo en niet anders moet gebruiken. We gaan ervan uit dat jij ervaringsdeskundige bent, dat het aan jou is te beslissen wat je aan wil vangen met wat je in dit boek vindt. De kern van ons verhaal bestaat uit een set van 'kaarten' die een veelheid aan getuigenissen, vragen, voorbeelden, citaten,... bevatten die je 'anders' naar de eigen praktijk willen laten kijken. Wie ben je als leraar of lerarenopleider? Wat wil je bereiken met jouw didactische aanpak? Hoe kijk jij naar je leerlingen of studenten? Waar is het je echt om te doen? Het zijn vragen die centraal staan in alles wat je iedere dag onderneemt met jonge, ambitieuze mensen.
Dit boek is uitgegeven bij Acco. Meer info op deze link.
Buffel, A., Claes, K., De Gezelle, H., Demoen, B., Devriendt, D., Frans, R., Goris, M., Heyndrickx, G., Marichal, P., Mesdom, F., Pluymers, J., Schuermans, M., Vandereedt, P., Van Deuren, D., Hamelinckx, N. (2011).
Ben je docent informatica in de lerarenopleiding?
Voor een relatief nieuw vak als informatica is het misschien niet zo evident om je studenten een goede vakdidactiek informatica aan te reiken. Maar ook als leraar informatica in de praktijk, vraag je je misschien af of je een goede vakdidactiek informatica toepast in je klas?
Met een ruime groep vakdidactici informatica werd een handboek geschreven dat in deze enige richting wil geven. Vanuit de vraag naar het bestaansrecht van informatica op school, worden drie verwerkingsniveaus van informatica onderscheiden: ICT gebruiken, ICT begrijpen en ICT maken. Op grond van deze taxonomie wordt een vakdidactiek en een didactisch model informatica gebouwd, dat vervolgens concreet wordt uitgewerkt met vele voorbeelden.
Het boek probeert leraren, al dan niet in opleiding, te inspireren voor het schoolvak informatica.
Dit handboek wordt uitgegeven bij uitgeverij Die Keure. Meer info op deze link.
Clijmans, L., De Smet, E., Frans R., Poncelet F., Tamassia L., Vyvey K. (2013). Vakdidactiek Natuurwetenschappen. Leuven: Expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven.
Natuurwetenschappen komt als vak in het secundair onderwijs voor als een clustering van fysica, chemie en biologie in richtingen met ‘wetenschappelijke geletterdheid’ als hoofddoelstelling. De clustering tot natuurwetenschappen biedt pedagogische en inhoudelijke kansen, maar de situatie is ook problematisch, omdat een dergelijke vakdidactiek zich op het spanningsveld bevindt tussen gemeenschappelijkheid en eigenheid van de disciplines. Een vakdidactische traditie om daarmee om te gaan ontbreekt grotendeels, in tegenstelling tot die van de vakken apart. Het project Vakdidactiek Natuurwetenschappen heeft aanzetten gegeven voor een vakdidactische ontsluiting voor natuurwetenschappen, bruikbaar voor de specifieke situatie van de geïntegreerde lerarenopleidingen. Resultaat van het project is een interdisciplinair model dat een zinvolle structuur biedt voor de vakdidactiek natuurwetenschappen. De Inspiratiegids Vakdidactiek Natuurwetenschappen is het concreet resultaat van dit project, waar het interdisciplinair model aan de hand van krachtige illustraties en voorbeelden wordt uitgewerkt.
De Inspiratiegids Vakdidactiek Natuurwetenschappen kan via contact@vakdidactiek.be besteld worden aan €20 per stuk, incl. BTW, excl. verzendkosten.
Voor docenten die de gids als cursusmateriaal voor hun studenten willen invoeren, geldt een studentenprijs van €15 (excl. verzendingskosten), op voorwaarde dat de gidsen voor de hele groep in één keer worden besteld en in één factuur worden afgehandeld.