Vakdidactiek

STEM-OVUR-model

STEM_OVUR_MODEL voor onderzoekend en ontwerpend leren

STEM is de plaats waar onderzoekend en ontwerpend leren samenkomen . Wie wil onderzoeken, moet vaak experimenten ontwerpen. Wie wil ontwerpen, heeft vaak onderzoeksresultaten nodig om het ontwerp te optimaliseren. Onderzoekend en ontwerpend leren hebben elkaar nodig, zijn familie van elkaar, maar hebben ook elk hun eigenheid.

Het STEM-OVUR-model heeft het OVUR-principe (Oriënteren – Voorbereiden – Uitvoeren – Reflecteren) vertaald naar de STEM-context en zet hierbij in op het samenspel tussen eigenheid van en verbinding tussen onderzoekend en ontwerpend leren.

Een uitgebreide beschrijving van het STEM-OVUR-model vind je hier.

Blended STEM in de lerarenopleiding

Zowel STEM als blended learning zijn recente ontwikkelingen in het Secundair Onderwijs die leerkrachten uit hun comfortzone halen.  Het interdisciplinaire karakter van STEM maakt dat het voor veel leerkrachten en scholen moeilijk blijft om STEM vorm te geven in hun klas.  Omwille van de verdere digitalisering van het onderwijs komt daarbovenop meer en meer de vraag om STEM blended in te richten. Hoe kan je als (student)leerkracht een mix van digitale werkvormen en face-to-face onderwijs inzetten in je STEM-lessen?  Hoe kan je hierdoor het leren van de leerlingen versterken? Hoe kan een goede blend de STEM-leerkracht te ondersteunen in de uitdagende opdracht die hij heeft?    

Het project ‘Blended STEM-didactiek onderzocht’ geeft concrete handvatten aan de lerarenopleider om studentleerkrachten Secundair Onderwijs op te leiden in blended STEM. Het biedt een antwoord op de volgende onderzoeksvragen:

  1. Hoe kan je een vakdidactiek STEM gestalte geven in de lerarenopleiding?
  2. Hoe kan je blended learning inzetten in een goede vakdidactiek STEM?
  3. Hoe kan je ontwikkelende en onderzoekende Teacher Design Teams inzetten om (student)leraren op te leiden in blended STEM?
  4. Hoe kan een leerkracht zijn/haar eigen blended STEM-praktijk in de klas onderzoeken

LOB-STEM-model als vakdidactisch model voor blended STEM

het vak3dactisch model en het LOB-STEM model

Het LOB-STEM-model (Leraren Opleiden in Blended STEM) biedt een antwoord op de vier onderzoeksvragen en is ontstaan als een samenvoeging van het vak3dactisch model (Ardui et al., 2011) en het SQD-model (Tondeur et al., 2012) in de context van blended STEM.

De lobben van het vak3dactisch model worden als volgt concreet gemaakt:

  • Vakkennis wordt STEM-kunde.  Kunde staat voor conceptuele kennis, vaardigheden en attitudes.
  • Didactische kennis wordt Blended Learning in het teken van STEM. 
  • Praktijkervaringen worden praktijkonderzoek van de leerkracht in zijn eigen school en klas

Het SQD-model wordt concreet in de professionalisering van studentleerkrachten via TDT’s. 

Het volledige LOB-STEM-model is een aanklikbaar geheel op een website https://rvo-eclassroom.be/brightlab/blendedstem/index.html.  De website richt zich zowel tot leerkrachten als tot lerarenopleiders.  Naast introductieteksten met een literatuurstudie bevat de website ook praktijkvoorbeelden uit de klas, ‘aan de slag’-oefeningen voor de lerarenopleiding en volledig uitgewerkte cases met blended STEM-leermaterialen en het bijhorend praktijkonderzoek.

 

Referenties

Ardui, J., De Cock, M., Frans, R., Hinnekint, K., Reybrouck, M., Schrooten, E., Vanesser, E., & Vyvey, K. (2011). Inspiratiegids voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. School of Education. ISBN 9789081346757.

.

Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59 (1), 134-144.

 

Project Gegevens
01-09-2022
31-08-2023
Vlaamse Overheid – ministerie van Onderwijs
UCLimburg
MILO-VUB en Brightlab
https://rvo-eclassroom.be/brightlab/blendedstem/index.html
afgewerkt
Share:

Amase zomerschool 2024

Hoe breng je de wetenschap van Nieuwe Materialen in de klas? De Amase leermaterialen trachten leerlingen te inspireren, hun te verwonderen over onderwerpen zoals biomimicry, waterzuivering, biotextile, aerogel, space innovation… water on leaves

Advanced Material Science is een interdisciplinair onderzoeksveld waar fysica, chemie en biologie interageren om tot vaak fascinerende inzichten en toepassingen te komen.

mycelium

AMASE wil leerkrachten ondersteunen om de kloof te overbruggen tussen deze geavanceerde research en het STEM-onderwijs in de klas voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. 

Op de zomerschool ontmoet je zowel echte onderzoekers in Nieuwe Materialen als andere leerkrachten en lerarenopleiders die samen met onderzoekers in een Teacher Design & Research Team enkele voorbeeldlessen hebben gemaakt. Op de zomerschool delen we deze materialen en bouwen ze verder uit. Op deze manier krijgen studenten inzicht in de echte wereld van geavanceerd onderzoek en de toepassingen ervan, inclusief uitdagingen van de 21e eeuw zoals duurzaamheid, het elimineren van vervuiling, duurzaam textiel...

gekko gripWe delen ook hoe je als lerarengroep Teacher Research kan doen in je eigen klas en hoe je zo je eigen onderwijskwaliteit kan monitoren en bijsturen. 

De zomerschool gaat door van 7 tot 12 juli 2024 in Marathonas, Griekenland (nabij Athene).

Verblijf & locatie:

De zomerschool wordt gehouden in Golden Coast Hotel & Bungalows, een 4-sterren hotel dat zich uitstrekt langsheen het strand van de Marathonbaai, vlakbij de historische locatie van Marathon, aan de rand van Athene.

De deelname aan de zomerschool gebeurt op basis van een tweepersoonskamer all-inclusive (ontbijt, lunch, diner, drankjes, zwembad en recreatieve activiteiten).

Wat kan je verwachten?

  • Deskundige docenten voor lezingen, seminars en workshops

  • Alle materialen en apparatuur die nodig zijn voor de cursus

  • Deelname aan het sociale programma & excursies (bijv. zonsondergang en diner bij Kaap Sounio, excursie naar de Akropolis en bezoek aan het Akropolismuseum en diner in het centrum van Athene, traditionele avond- en afscheidsdiner, etc.)

 Voor wie?

Voor leraren secundair onderwijs alle graden: fysica, chemie, biologie, STEM… die hun lesinhouden willen verbinden met het hedendaags onderzoeksgebied van nieuwe materialen.

Wat kost het? 

Na selectie op basis van uw motivatie wordt aan de geselecteerde deelnemers een bijdrage van 200,- euro gevraagd. De Vakdidactische groep Art of Teaching rekent op uw actieve deelname en positief ambassadeurschap en engageert zich in return voor:

  • Verblijf op basis van één bed in een gedeelde tweerpersoonskamer volgens de all inclusive formule

  • vlucht naar de nabijgelegen luchthaven van Athene

  • Uitstappen

  • Alle leermaterialen voor de cursus.

Uw bijdrage:

We vragen aan de leraren/scholen om enkel een course fee van €200 te betalen aan UCLL. UCLL Expertisecel Art of Teaching past van daaruit bij voor vlucht en verblijf op voorwaarde dat u actief deelneemt aan de zomerschool en helpt de Amase materialen uit te dragen op twee AMASE nascholingen/events in België gedurende het volgende schooljaar (AMASE-ambassadeurschap). Bij een no-show of onvolledige deelname wordt dit geld niet terug betaald en zullen de door UCLL gemaakte kosten van vlucht en verblijf geheel of gedeeltelijk bij u teruggevorderd worden voor dat gedeelte dat niet valt onder de UCLL annulatieverzekering.

Hoe deel te nemen?

Vul dit inschrijvingsformulier zo snel mogelijk in (beperkt aantal plaatsen). Motiveer daarin kort waarom je wil meedoen. Op basis van je dossier laat UCLL je weten of je geselecteerd bent voor deelname.

 

Project Gegevens
07-07-2024
12-07-2024
Leerkrachten SO
Marathonas, Griekenland
€200
inschrijvingsformulier
steamdidactiek@ucll.be

Amase zomerschool 2023

Hoe breng je de wetenschap van Nieuwe Materialen in de klas? De Amase leermaterialen trachten leerlingen te inspireren, hun te verwonderen over onderwerpen zoals biomimicry, waterzuivering, biotextile, aerogel, space innovation… water on leaves

Advanced Material Science is een interdisciplinair onderzoeksveld waar fysica, chemie en biologie interageren om tot vaak fascinerende inzichten en toepassingen te komen.

extract microplastics with ferrofluidsAMASE wil leerkrachten ondersteunen om de kloof te overbruggen tussen deze geavanceerde research en het STEM-onderwijs in de klas voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. 

Op de zomerschool ontmoet je zowel echte onderzoekers in Nieuwe Materialen als andere leerkrachten en lerarenopleiders die samen met onderzoekers in een Teacher Design & Research Team enkele voorbeeldlessen hebben gemaakt. Op de zomerschool delen we deze materialen en bouwen ze verder uit. Op deze manier krijgen studenten inzicht in de echte wereld van geavanceerd onderzoek en de toepassingen ervan, inclusief uitdagingen van de 21e eeuw zoals duurzaamheid, het elimineren van vervuiling, duurzaam textiel...

gekko gripWe delen ook hoe je als lerarengroep Teacher Research kan doen in je eigen klas en hoe je zo je eigen onderwijskwaliteit kan monitoren en bijsturen. 

De zomerschool gaat door van 9 tot 14 juli 2023 in Marathonas, Griekenland (nabij Athene).

Verblijf & locatie:

De zomerschool wordt gehouden in Golden Coast Hotel & Bungalows, een 4-sterren hotel dat zich uitstrekt langsheen het strand van de Marathonbaai, vlakbij de historische locatie van Marathon, aan de rand van Athene .

De deelname aan de zomerschool gebeurt op basis van een tweepersoonskamer all-inclusive (ontbijt, lunch, diner, drankjes, zwembad en recreatieve activiteiten).

Wat kan je verwachten?

  • Deskundige docenten voor lezingen, seminars en workshops

  • Alle materialen en apparatuur die nodig zijn voor de cursus

  • Deelname aan het sociale programma & excursies (bijv. zonsondergang en diner bij Kaap Sounio, excursie naar de Akropolis en bezoek aan het Akropolismuseum en diner in het centrum van Athene, traditionele avond- en afscheidsdiner, etc.)

 Voor wie?

Voor leraren secundair onderwijs alle graden: fysica, chemie, biologie, STEM… die hun lesinhouden willen verbinden met het hedendaags onderzoeksgebied van nieuwe materialen.

Wat kost het? 

UCLL zorgt voor:

  • Verblijf op basis van tweerpersoonskamer all inclusive

  • vlucht naar de nabijgelegen luchthaven van Athene

  • Uitstappen

  • Alle leermaterialen voor de cursus.

Wat moet jij of je school betalen?

We vragen aan de leraren/scholen om enkel een course fee van €200 te betalen aan UCLL. UCLL Expertisecel Art of Teaching past van daaruit bij voor vlucht en verblijf op voorwaarde dat u actief deelneemt aan de zomerschool en helpt de Amase materialen uit te dragen op twee AMASE nascholingen/events in België gedurende het volgende schooljaar (AMASE-ambassadeurschap). Bij een no-show of onvolledige deelname wordt het geld niet terug betaald en zullen de door UCLL gemaakte kosten van vlucht en verblijf geheel of gedeeltelijk bij u teruggevorderd worden voor dat gedeelte dat niet valt onder de UCLL annulatieverzekering.

Hoe deel te nemen?

Vul dit inschrijvingsformulier zo snel mogelijk in (beperkt aantal plaatsen). Motiveer daarin kort waarom je wil meedoen. Op basis van je dossier laat UCLL je weten of je geselecteerd bent voor deelname.

 

Project Gegevens
09-07-2023
14-07-2023
Leerkrachten SO
Marathonas, Griekenland
€200
https://forms.gle/j2bZ2PkDSybPauXg8
steamdidactiek@ucll.be
Delen:

Oproep: Kwantumfysica in de klas

In het 6de jaar kan je een module moderne fysica doen. Waarom niet eens een stukje kwantummechanica in de klas brengen? Kwantumfysica ligt ten grondslag van een nieuw wereldbeeld maar is tegelijk ‘hot’ wegens technologische toepassingen.

 

Hoe kan het dat materie ook een golfkarakter heeft? Is licht een deeltje of een golf? Via de Quantum SpinOff leerstations kan je de inzichten van de kwantummechanica en haar toepassingen in de klas brengen. De leerlingen leren bijvoorbeeld de emissielijnen van waterstof waar te nemen en uit te rekenen met het atoommodel van De Broglie. 

Er is een mogelijkheid om op campus Diepenbeek een hands-on practicum te doen over: het bepalen van de constante van Planck, het meten van de emissielijnen van  elementen, de diffractie van elektronen en licht. 

In het kader van didactisch onderzoek willen we graag de leerlingen en leraren bevragen over de concept shift van klassieke fysica naar kwantumfysica.

Interesse? Schrijf een e-mail naar steamdidactiek@ucll.be

Bekijk hier het filmpje van het experiment diffractie van elektronen.  

Project Gegevens
31-08-2021
31-08-2022
Vakdidactiek, lerarenopleiding Fysica, campus Diepenbeek
UCLL
voorbereiding
Share:

Word leraar fysica

whirlpool-supernova-m51_NASA-ESA-Hubble

 Zit leraar fysica worden in je DNA? 

Kijk het na met deze checklist: 
  • Wil je uitzoeken hoe de wereld in elkaar steekt? 
  • Wil je de patronen en fundamentele wetten in de natuur ontdekken? 
  • Ben je geïnteresseerd in de kleinste atoomkernen en de verste sterrenstelsels? 
  • Hou je ervan om onverwachte verbanden te ontdekken? 
  • Wil je jongeren bij deze zoektocht betrekken? 

Heb je op veel van deze vragen ‘Ja’ geantwoord? Dan is leraar fysica ongetwijfeld iets voor jou.

Bekijk hier een filmpje van de studenten fysica

Ontdek de campus en ontmoet een student en docent fysica tijdens de infodagen op:

  • 09 sep 2023: 09:00 > 13:00
  • 24 feb 2024: 09:00 > 13:00
  • 20 apr 2024: 09:00 > 13:00
  • 22 jun 2024: 09:00 > 13:00

Klik hier voor meer info.

Wat is fysica? 

Fysica ontstaat uit het verlangen naar begrijpen van de natuur. Als leraar fysica ga je met je leerlingen op avontuur, ben je verwonderd over de samenhang in de natuur, doe je experimenten om de natuur te ondervragen en leer je wiskunde als taal van de natuur. 

Afbeelding met persoon, tafel, man, binnen

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidFysici gaan ervan vanuit dat de wereld kan begrepen worden. Ze zijn op zoek naar de basiswetten die onderliggend zijn aan alle processen in de natuur, hier op aarde zowel als in de verste uithoeken van het universum. Die natuurwetten vormen samenhangende fysische theorieën op grond waarvan nieuwe inzichten, voorspellingen en vooral ook nieuwe vragen mogelijk worden. Deze zoektocht wordt belichaamd door grote, vaak iconische figuren. Denken we maar aan Plato, Galileo Galilei, Isaac Newton, James Maxwell, Ludwig Boltzmann, Max Planck, Albert Einstein, Marie Curie, Erwin Schrödinger, Richard Feynman, François Englert 

Een student leraar fysica met een Stirling motor 

De inzichten verkregen vanuit de fysica hebben vaak ongelofelijke technologische toepassingen (bv. nano-electronica) en zijn niet meer weg te denken uit ons leven: fysica is een essentieel onderdeel geworden van de menselijke cultuur. 

Lerarenopleiding fysica?  

Afbeelding met persoon, binnen, spelen, kamer

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidDe lerarenopleiding fysica zal je helpen om een brede maar ook diepe basiskennis in de fysica te verwerven. Naast de vakinhouden krijg je ook didactiek om je klaar te stomen tot een goede leraar fysica. Tijdens je opleiding word je betrokken bij didactische onderzoeksactiviteiten, maak je studiereizen of neem je deel aan wetenschapsdagen. Jouw voorgangers maakten bv. uitstappen naar: 

  • CERN, Europees labo voor deeltjesfysica (Zwitserland) 
  • Gran Sasso Laboratorium (Italië) 
  • European Southern Observatory (ESA), München (Duitsland) 
  • Padua, in de voetsporen van Galileo (Italië) 
  •  

Afbeelding met gras, buiten, persoon, bal

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid 

Bezoek van de studenten leraar fysica aan het  
Europees Lab voor Elementaire Deeltjesfysica, CERN, Genève, CH 

 

Als student fysica krijg je in het eerste jaar de Klassieke mechanica van Newton, Muziek en Fysica, Elektrostatica en Optica. In het 2de jaar krijg je Thermodynamica, Elektromagnetisme en Natuurwetenschappen (component Biologie en Chemie). In het 3de jaar Moderne Fysica voornamelijk kwantumfysica. In het 3de jaar wordt ook de mogelijkheid geboden om de rol van fysica te ontdekken in de ontwikkeling van een interdisciplinair STEM-project. 

De lessen bestaan uit interactie docent-student en studenten onderling. En dit zowel in theorie, oefeningen, in de vakdidactiek fysica als bij het experimenteren 

Afbeelding met persoon, binnen, groep, zitten

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid 

Studenten leraar Fysica in het onderzoekspracticum over Elektromagnetisme 

 

Onderwijsbevoegdheid? 

Als afgestudeerde educatieve bachelor fysica verwerf je onderwijsbevoegdheid voor: 

  • In 2de graad doorstromingsrichtingen ASO en TSO: Fysica  
    bv. in Latijn, Wetenschappen, Moderne Talen, Sportwetenschappen, Technologie, Biotechnische Wetenschappen… 

  • In 2de graad dubbele finaliteit TSO: (Toegepaste) Fysica of Natuurwetenschappen 

  • In de 1ste graad basisvorming: Natuurwetenschappen, Basiscluster ‘Natuur, ruimte en techniek 

  • In de 1ste graad optiesSTEM differentiatieopties, STEM basisopties (bv. STEM-Wetenschappen of Wetenschappen)  

 

Voor wie? 

Je bent geïnteresseerd in waarom-vragen, in de samenhang tussen theorie en experiment. Je hebt een zekere basiskennis in wiskunde maar vooral de zin om er meer over te leren. Je bezit een analytische geest en je houdt van dromen maar ook van nauwgezet formuleren en verklaren. Je hebt het geduld en het doorzettingsvermogen om een experiment te laten werken. Je wil dit alles delen met jongeren van allerlei achtergronden en interesses. 

 

Je kan fysica in Diepenbeek combineren met één van volgende vakken: wiskunde chemie, aardrijkskunde, lichamelijke opvoeding, muziek, geschiedenis, elektriciteit en nog andere vakken. Raadpleeg daarvoor: Raadpleeg daarvoor de onderwijsvakken van de educatieve Bachelor Secundair Onderwijs.

Ben je overtuigd? Schrijf je vervolgens hier in

Fysica Quizvraag 

https://whatscookingamerica.net/wp-content/uploads/2015/05/Boiling-Water.bmp 

De damp die je ziet hangen boven een kokende pot water is: 

  1. Water in gasvormige toestand 
  2. Water in vloeibare toestand 
  3. Water in vaste toestand 
  4. Geen water maar een andere stof 

Juiste antwoord: 2! 

Toelichting: Waterdamp is onzichtbaar. De bellen die openbarsten bevatten water in gasvormige toestand. De ‘damp’ die je ziet bestaat uit kleine druppeltjes vloeibaar water! Denk ook aan uitademen in de zomer: je ademt ook waterdamp uit maar dat zie je niet. In de winter wel, want dan condenseert het tot druppeltjes (mist). 

 

 

Een groene appel ziet groen. Hoe kan je er voor zorgen dat deze appel zwart ziet (zonder iets aan de appel te wijzigen)? 

  1. Je maakt het volledig donker 
  2. Je beschijnt de appel met onzichtbaar infrarood licht. 
  3. Je beschijnt de appel met rood licht. 
  4. Je beschijnt de appel met groen licht 

 

  

Juiste antwoord: 3!

Toelichting: Wit licht is opgebouwd uit de primaire kleuren rood, groen en blauw. Een appel ziet groen omdat de appel het rode en blauwe licht absorbeert en enkel het groene licht terugkaatst. Als je dus enkel met rood licht de appel zou beschijnen, wordt dit licht volledig geabsorbeerd, kan er geen licht weerkaatst worden en ziet de appel zwart. 

Word leraar fysica op social media

 Facebook

 Instagram

 

iMuSciCA – a blended STEAM Pedagogy

iMuSciCa ontwikkelt een blended, interdisciplinaire STEAM-didactiek (STEM + Art) waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken.

iMuSciCA bekijkt fenomenen zoals toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke vanuit verschillende invalshoeken. Vragen uit de muziek (Art) en de fysica (Science) wisselen elkaar af. Vaak wordt ook een eenvoudig instrument gesimuleerd (Engineering). De leermaterialen worden Blended aangeboden: er is een doordachte mix van online activiteiten en echte experimenten in de klas.

Interactive Music Science Collaborative Activities

De online activiteiten gebeuren op een ‘online-workbench’. Daar kan men virtueel experimenteren met fysica, engineering, wiskunde en muziek. De workbench laat je toe om exploratief en blended leren in de klas te brengen. Leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag met online leerpakketten: 'Activity Books'.

iMuSciCA - a blended STEAM pedagogy

De ontwikkelde lessen en interactieve Activity Books zijn een vorm van blended leren: de leerlingen kunnen het zelfstandig doorlopen. Tegelijk worden ze gestimuleerd om na te denken over echte hands-on experimenten en die ook uit te voeren. En jawel: ondersteuning van de leraar/lerares blijft nodig.

Je kan iMuscica gebruiken in zowat alle graden van het SO op verschillende vakdidactische manieren:

 1. Open Inquiry

  • Laat je leerlingen aan de slag gaan met de tools van workbench.imuscica.eu
  • Bekijk de introductievideo.

  2. Kant-en-klare activity books

  • ideaal voor 1ste en 2de graad, maar ook bruikbaar als introductie in de 3de graad
  • blend van online en hands-on experimenten

Overzicht van de online iMuSciCA Activity Books

Scenario 1: De bronnen van geluid en toon

De leerlingen onderzoeken trillingen als bronnen van geluid. Met de iMuSciCA visualisatie tools kunnen ze geluiden meten en leren dat sommige geluiden periodisch kunnen zijn en andere niet. Geluiden kunnen meer of minder toonhebbend zijn. Dit scenario bestaat uit twee lessen, beide in ‘ready to use’ online Activity Book formaat. Raadpleeg hier de leerkrachtenhandleiding. Het filmpje 'Wat is Toon en Geluid?' kan eventueel als conclusie gebruikt worden.

Activity Book 1.1: De bronnen van geluid en toon

i) Hoe geluid en muziek ontstaan als trilling (in een elastisch medium)
ii) Hoe een golf met vaste frequentie ontstaat op een instrument dat een toon produceert.

Activity Book 1.2: Wat is Toon?
i) Het verschil tussen toon en ruis.
ii) Hoe het ontstaan van een golf in een muziekinstrument een toon genereert. 
iv) Een eenvoudige muzikale expressie creëren met en zonder toon.
v) Extra: Waarom zijn de golven van een toon zo golvend?

 Scenario 2: Staande golven en resonante frequentie

De studenten onderzoeken het ontstaan van de rij van natuurtonen op snaarinstrumenten en aerofonen.  Met de tools op workbench.imuscica.eu kunnen ze de frequenties meten van de opeenvolgende resonanties en ontdekken ze dat de verschillende eigenfrequenties telkens een geheel veelvoud zijn van elkaar. 

Activity Book 2.1: Rij van natuurtonen
Raadpleeg hier de leerkrachtenhandleiding

Activity Book 2.2: Resonante tonen en staande golven
Raadpleeg hier de leerkrachtenhandleiding

Activity Book 2.3: Hoe ontstaan staande golven?

Raadpleeg hier de leerkrachtenhandleiding

Leerdoelen: de leerlingen zien in dat tonen en muziek ontstaan dankzij het ontstaan van staande golven.

  • ontdekken dat snaren en luchtkolommen bepaalde eigenfrequenties hebben;
  • ontdekken dat de rij van eigenfrequenties ontstaat als een rij van staande golven;
  • ontdekken dat randvoorwaarden wijzigen zoals lengte, spanning and dichtheid, de toonhoogte van de grondtoon wijzigt;
  • deze inzichten gebruiken bij het ontwerp van een eenvoudig instrument;

  imuscica-logo

Project Gegevens
01-01-2017
30-06-2019
H2020-ICT-2016-2017
ATHENA – Research and Innovation Centre in information communication & knowledge technologies Athens, Greece
UCLL – AOT Vakdidactiek, Diepenbeek
EA, Athene
IRCAM – Centre Pompidou, Paris
3D for All - Leopoly, Kecskemet, Hongarije
Cabrilog, Grenoble
Maths for more - Wiris, Barcelona
Université de Fribourg, Informatics, Zwitserland
www.imuscica.eu
afgewerkt
Share:

iMuSciCA online zomerschool 2020

Tijdens de online iMuSciCA-zomerschool leer je een interdisciplinaire STEAM-didactiek (STEM + Art) kennen, waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken. In een internationale omgeving leer je hoe je STEAM in je eigen school vorm kan geven en dit is een uitgelezen moment om te netwerken met leerkrachten uit andere Europese landen.

De online zomerschool gaat door van 6 tot 10 juli 2020.

Voor wie? 

De zomerschool is vooral bedoeld voor leerkrachten wiskunde, fysica, wetenschappelijk werk, STEM en natuurwetenschappen en natuurlijk ook voor leraren muziek. Leerkrachten uit alle graden van het secundair onderwijs zijn welkom. 

katrien en lander op de zomerschool

Wat is iMuSciCA?

Het onderzoeksproject iMuSciCA ontwikkelt leermaterialen rond basisinzichten van toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in de fysica. Soms wordt ook een eenvoudig instrument gebouwd of gesimuleerd (engineering). 

iMuSciCA werkt met tools die de wetenschap achter de muziek hoorbaar maken. Hierbij worden interdisciplinaire inzichten ingezet voor muzikale expressie, voor het begrijpen van de fysica en het eenvoudig ontwerp van 3D-muziekinstrumenten. Dat wordt mogelijk gemaakt dankzij technologieën zoals tone synthesizer, canvas for music creation, sound visualizers zoals geluidsspectra, golfvorm, harmonieken, gesture recognition, electronic pen technology, 3D musical instrument design en meetkundesoftware zoals cabri express. Er is een ‘ICT-workbench’ waar je zowel fysisch als muzikaal virtueel met deze tools kan experimenteren. 

De inzichten zijn ook erg verrijkend als achtergrond voor de leerkracht en kunnen in vele contexten gebruikt worden.

 Je kan gratis deelnemen aan deze online cursus!

 Er zijn wel maar 20 plaatsen beschikbaar. Wil je zeker deelnemen? Schrijf je snel in via deze link.

 Meer info en het programma kan je hier terug vinden. 

 

Project Gegevens
06-07-2020
10-07-2020
Leerkrachten SO
Online Cursus
GRATIS
http://esia.ea.gr/registration-form/
jeroen.opdenkelder@ucll.be
Delen:

iSTEM inkleuren

Ben je nog niet zeker hoe je STEM moet inzetten? Is jouw school al mee met het hele STEM-gebeuren?

"iSTEM inkleuren" wil je duidelijkheid bieden. Dat doen we samen met de betrokken leerkrachten door zowel de huidige STEM-didactiek te verfijnen als nieuwe STEM-leermaterialen te ontwikkelen. 

Het project heeft als doel om STEM-leertrajecten uit te werken voor het secundair onderwijs rond STEM-geletterdheid en STEM-verdieping (iSTEM-XL). Momenteel zoeken we kandidaat-scholen van de eerste graad om in het traject te stappen.

Projecten i.s.m. Lerarenopleiding Fysica, UCLL Diepenbeek

  • Muziek STEM-mig versterken
    • Het STEM-project “STEMmige muziek: STEMmig versterken” heeft als uitdaging het geluid van een mobiele telefoon te optimaliseren. Dit verbindt kennis, vaardigheden en attitudes vanuit verschillende disciplines: wiskunde, fysica, biologie, techniek, maar ook muziek.
  • Leven op Mars
    • Het STEM-project “Is er buitenaards leven (geweest) op Mars?” heeft als uitdaging te onderzoeken of er leven is (geweest) op Mars. Dit versterkt STEM-kennis, vaardigheden en attitudes vanuit : wiskunde, fysica, biologie, chemie en techniek.
  • De fiets
    • Het STEM-project “De fiets” heeft als uitdaging te onderzoeken hoe je met zo weinig mogelijk inspanning zo snel mogelijk kan fietsen. 
  • SOS klimaat!
    • Waarom is klimaatverandering geen “fake news”: welke wetenschappelijke argumenten bevestigen het bestaan en de gevolgen van de klimaatopwarming? Ze onderzoeken en experimenteren hierbij volgens de wetenschappelijke methode. 

Wens je meer inzicht in de didactische vormgeving, contacteer dan de onderzoekers van de lerarenopleiding fysica.

Kader iSTEM inkleuren

De projectnaam iSTEM inkleuren verwijst naar de uitgangspunten van het STEM-kader waar dit project voor staat. Het STEM-kader is gebaseerd op de resultaten van STEM@school en van het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO. STEM@school heeft de term iSTEM ingevoerd waarbij de i staat voor interdisciplinaire integratie en dus innovatief, interactief, ingenieus… Het iSTEM-model vertrekt van vijf basispijlers: interdisciplinaire integratie van leerinhouden, probleemgecentreerd leren, onderzoekend en ontwerpend leren, samen leren en vakdidactische input.

Inkleuren komt van het InkleurModel voor het STEM onderwijs, ontwikkeld door het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO. Om tot een goede STEM-didactiek en goede STEM-leermaterialen te komen is het belangrijk om zicht te hebben op het Waarom, Wat, Hoe, Voor Wie van STEM. Het InkleurModel is een instrument dat scholen kunnen gebruiken om de antwoorden op deze vragen bespreekbaar en visueel te maken.

 

Teacher Design Teams

Het project heeft als doel om STEM-leertrajecten uit te werken voor het secundair onderwijs. In eerste instantie focussen we op het eerste jaar van de eerste graad.. Daarom werken we met Teacher Design Teams van enkele leerkrachten, typisch 2 of 3 van dezelfde school en enkele vakdidactische onderzoekers. Van de leerkrachten in de teams verwachten we het volgende:

● het hierboven kort beschreven kader van “iSTEM inkleuren” onderschrijven;

● leermaterialen actief mee-ontwikkelen volgens de iSTEM-principes, het resultaat is niet enkel voor je eigen school;

● STEM-lessen testen en optimaliseren volgens een bepaalde methodiek van praktijkonderzoek (bv. PI);

● meewerken aan feedback en dataverzameling voor het effectiviteitsonderzoek;

● de tijd die nodig is om de lesmaterialen voor minimaal 8 lesuren te ontwikkelen + 3 à 4 volle contactdagen met vakdidactici, eventueel opgesplitst in halve dagen, en maximaal 1 brede studiedag per jaar, meer informele contacten via e-mail

logo UCLL

verbeelding werkt vlaamse overheid; istem logo

Project Gegevens
29-03-2019
31-12-2022
Het project wordt door de Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs & Vorming, ondersteund
  • KU Leuven
  • UC Leuven-Limburg
  • Universiteit Antwerpen
  • Vrije Universiteit Brussel
  • Arteveldehogeschool
  • Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg
iSTEM.be
lopend
Share:

Natuur, ruimte en techniek geclusterd in 4 projecten: opslag van energie, de fiets, inheems fruit, astronomie

De hervorming Secundair Onderwijs laat meer ruimte voor interdisciplinair werken. Er is de cluster Natuur, Ruimte en Techniek; er zijn de differentiatie-opties en basisopties STEM. We tonen 4 leertrajecten waarin de verschillende STEM-disciplines zinvol samenkomen. De lespakketten zijn volledig uitgewerkt en uitgetest en er wordt gebruik gemaakt van verschillende ICT-tools.

Vertrekkend van  leerplandoelstellingen, zowel cognitieve als procedurele doelstellingen, uit de cluster “Natuur, Ruimte en Techniek” , STEM-wetenschappen , STEM-techniek ontwierpen 4 studententeams OF3 van het domein STEM elk een lessenpakket met als thema’s:  de opslag van energie, inheems fruit, de fiets en astronomie. De studententeams werden zo samengesteld dat bij elk lessenpakket alle onderwijsvakken van de cluster aanwezig waren. De begeleiding gebeurde door docenten van alle STEM-vakken.

Na ontwikkeling werden de thema’s meermaals uitgerold in onze partnerscholen, geëvalueerd door leerkrachten uit het werkveld en geoptimaliseerd.

Het resultaat zijn vier leerkrachtenbundels met leerinhouden van 8 à 10 lesuren en met per bundel 3 versies leerlingenmaterialen: één met een sterke begeleiding van de leerling, een tussenvorm en één met heel open, uitdagende opdrachten met een beperktere begeleiding.  Doel was om met elk van de 3 versies de zelfde doelstellingen te bereiken. In de mate van het mogelijk werd gekozen voor werkvormen met veelvuldig ICT-gebruik,  werkvormen (escaperooms, Geocatching, webquests…) die zeker aanslaan bij de jongeren, verschillende presentatie- en communicatievormen .

Uiteraard ontbreken geschikte evaluatietools, praktische tips bij de organisatie niet.

Tijdens de navorming worden het afgelegd traject gepresenteerd, de lessenpakketten getoond, alle opdrachten uitgelegd inclusief de evaluatietools, aanwezige proeven gedemonstreerd, realisaties gebouwd.

 

Je ontvangt uiteraard alle materialen. Met de demo’s, de ervaringen bij de uitrol in onze partnerscholen, de nuttige tips kun je zelf aan de slag in je klas.

Inschrijven kan je hier.

Deze navorming wordt ondersteund door de cel iSTEM-Inkleuren, een project van de Vlaamse overheid onder promotorschap van KU Leuven en met partrners UCLL, AUHL, Universiteit Antwerpen, Arteveldehogeschool, VUB. 

Vlaamse overheid - iSTEM

Project Gegevens
19-03-2020
19-03-2020
Leraren 1e, 2e graad S.O. natuurwetenschappen, techniek, aardrijkskunde, fysica, biologie, chemie, STEM …
Campus Diepenbeek

9.30 – 16.00

Filip Poncelet Mieke Schuermans Ann Emonds Lieve Evens Erica Andreotti Renaat Frans Katrien Vyvey
https://events.ucll.be/content/opslag-van-energie-de-fiets-inheems-fruit-astronomie
jeroen.opdenkelder@ucll.be erica.andreotti@ucll.be renaat.frans@ucll.be
Delen:

Pagina's