OutdAre Teaching is een project dat inzet op Outdoor Learning als pedagogische aanpak voor betekenisvol onderwijs. Hierbij wordt Outdoor Learning – letterlijk ‘leren buiten de klasmuren’ – vertaald als ‘expliciet gebruik maken van de buitenruimte als onderdeel van authentiek en relevant leren.
Outdoor Learning, door UNESCO naar voor geschoven als één van de mogelijke benaderingen van zijn programma ‘Teaching and Learning for a sustainable future’, blijkt een goede aanpak te zijn om kinderen te motiveren in een betekenisvolle context. In landen zoals Engeland, Schotland, Zweden, Denemarken, Ierland, Canada,… krijgt Outdoor Learning een opvallende plaats in zowel educatieve als wetenschappelijke context. Onderzoek naar de impact hiervan is volop aan de gang.
Het project OutdAre Teaching promoot Outdoor Learning als een pedagogische aanpak om tot authentiek, betekenisvol en relevant leren te komen. Leren buiten de klasmuren is niet louter een groen verhaal, maar gaat over het verplaatsen van leerprocessen naar een betekenisvolle context, of die nu groen of gebetonneerd is, gelegen is binnen of buiten het schooldomein, landelijk of stedelijk,… ‘Outdoor’ is de echte - fysieke en mentale - leefwereld van een kind.
In dit onderzoeksproject worden de volgende onderzoeksvragen beantwoord:
Om deze vragen te beantwoorden wordt een mix van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekstechnieken gebruikt met onder andere vragenlijsten ingevuld door studenten in stagescholen, vragenlijsten voor scholen, focusgroepen in scholen, bijhouden van activiteitenlijsten door scholen en een casestudy. Er wordt gewerkt naar een onderzoeksrapport, publicaties en een dienstverleningsaanbod.
Foto: www.shaverscreek.org