Press Pauze

Ruimte creëren voor Open exploreren
Press Pauze

Je staat als leraar voor de klas, of je bent docent of lector in een lerarenopleiding? Dan ben je doorgaans druk doende met leerdoelen, lesvoorbereidingen en handboeken. En je worstelt altijd weer met het nare gevoel zelden of nooit tijd te vinden om alles even te overdenken: er komen altijd weer nieuwe, andere uitdagingen op je af. Waar het echt om draait, het lesgeven en het jongeren aansteken met je passie voor het vak, raakt ondergesneeuwd onder alle administratie waarmee je ieder ogenblik in orde moet zijn. Een verstikkende situatie... Dit boek nodigt je uit even stil te vallen, de pauzeknop in te drukken. 'Press pauze' en laat je uitdagen om op tegendraadse en verrassende wijze te kijken naar het eigen didactische handelen. Wat we je aanreiken is geen afgerond verhaal, geen set van didactische handvatten die je voortaan zo en niet anders moet gebruiken. We gaan ervan uit dat jij ervaringsdeskundige bent, dat het aan jou is te beslissen wat je aan wil vangen met wat je in dit boek vindt. De kern van ons verhaal bestaat uit een set van 'kaarten' die een veelheid aan getuigenissen, vragen, voorbeelden, citaten,... bevatten die je 'anders' naar de eigen praktijk willen laten kijken. Wie ben je als leraar of lerarenopleider? Wat wil je bereiken met jouw didactische aanpak? Hoe kijk jij naar je leerlingen of studenten? Waar is het je echt om te doen? Het zijn vragen die centraal staan in alles wat je iedere dag onderneemt met jonge, ambitieuze mensen.

Dit boek is uitgegeven bij Acco. Meer info op deze link.