Renaat Frans
Oprichter van het Vakdidactisch Centrum.
Docent Fysica aan de UC Leuven-Limburg.
- Mechanica van Newton 1-1
- Vakdidactiek Fysica
- Geïntegreerde Fysica 3-1
Wetenschapscommunicator van de UC Leuven-Limburg.
Docent fysica, Oprichter Vakdidactisch Centrum, Wetenschapscommunicator
- Sinds 1993-2018:
Onderwijsassistent en onderzoeker departement Natuurkunde van de Universiteit Antwerpen. - Lid van de leerplancommissie Fysica 2de en 3de graad ASO. VVKSO.
- 2000 – 2008:
Deeltijds lector thermodynamica en softwareontwikkeling in HIK Geel.
“De wetenschap bracht ons in de 19de-20ste eeuw bij dat we leven in een dynamisch evoluerend heelal. Daarnaast houdt het oude inzicht stand dat dit heelal geen chaos is, maar een kosmos, d.w.z. een geordend systeem met regelmaat, wetmatigheid, met een diepe eenheid.”
- Dark Side of Light
- AstroSounds
astrosounds.be - iSTEM-Inkleuren
- STEM Masterclasses (Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, 2017)
- Vlaams Lerend Netwerk STEM Secundair Onderwijs (Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, 2016-2017)
- iMuSciCA – Interactive Music Science Collaborative Activities (Europees H2020-ICT project, 2017-2019)
- Promotor Brugproject SpinOff
- Promotor SoE Vakdidactiek Natuurwetenschappen
- Promotor Prioritair nascholingsproject ‘Naar natuurwetenschappen 1ste graad’
- Promotor PWO MumaQ Muziek en Fysica
- EU-FP7 The Pathway to Inquiry Based Science Education
- SoE Kernproject Vakdidactiek
- SoE Liefde voor het vak
- SoE Edurama
- SoE Praktijkgerichte Reviews van Onderzoek
- SoE Onderzoek als Authentieke Leerinhoud
- EU CIP-ICT project Open Discovery Space
- EU FP7 Ark of Inquiry
- Manager EU LLP-Comenius project Quantum SpinOff
- Schrijven van Vlaamse en Europese onderzoeksprojecten
- 25ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen te Heverlee 16 November 2019 met de workshop ‘iMuSciCA STEAM: Consonantie en Dissonantie in Muziek en Fysica’.
- Presentatie ‘Interdisciplinary STE(A)M education in Flanders’, E. Andreotti, R. Frans. Augustus 2019, University of Memphis.
- Deelname aan de Studiedag STEM voor Leerkrachten te Schaarbeek op 5 juni 2019 met een workshop rond’iMuSciCA: een interdisciplinaire STEAM-didactiek’.
- Bijdrage aan de STEAM studiedag georganiseerd door Thomas More Hogeschool Vorselaar op 24 mei 2019 met een workshop rond ‘iMuSciCA STEAM-pedagogie’.
- Bijdrage aan de STEAM-workshop ‘EU-STEAM 2019’ op 1-2 Maart 2019 te Lulea (Zweden) met een presentatie rond ‘How iMusciCA scaffolds an interdisciplinary STEAM education’.
- Deelname aan de werkgroep Natuurkunde Didaktiek – 53e WND-conferentie edition met een workshop rond ‘iMuSciCA een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica, wiskunde en engineering elkaar versterken’ op 14-15 December 2018 te Noordwijkerhout.
- 24ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen te Heverlee 5 November 2018 met de workshop ‘iMuSciCA een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica, wiskunde en engineering elkaar versterken’.
- Deelname aan de Studiedag STEM voor Leerkrachten te Gent op 1 juni 2018 met een workshop rond ‘iMuSciCa: een STEAM-didactiek – symmetrie in muzikale compositie en meetkunde’ en een workshop rond ‘Het Vlaams InkleurModel voor STEM-Onderwijs toegepast op het koffiezetapparaat’.
- 2015, 21ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen, 14/11/2015 Hogeschool VIVES, campus Kortrijk: ‘Kwantummechanica in de klas, hands-on en minds-on
- 2013, Eapril Conferernce in Biel, Zwitserland: Edurama, a digital platform for unlocking research to teachers and teacher trainers
- 2013, Congres voor Leraren Wetenschappen, Hasselt, België: Vakdidactiek Natuurwetenschappen
- 2013, Studiedag School of Education, Mechelen, België: Vakdidactiek Natuurwetenschappen
- 2011, Landelijke Pedagogendag, Amsterdam, Nederland: Liefde voor het vak
- 2011, Dag van de Vakdidactiek, Leuven, België: Liefde voor het vak
- 2011, Canon Cultuurdagen, Antwerpen, België: De verbanden tussen muziek en wetenschappen
- R. Frans, E. Andreotti, K. Vyvey, J. Op den Kelder, 2019. ‘Fostering Deeper Learning through iMuSciCA STEAM-pedagogy’. Proceedings of ‘Creating Conditions for Deeper Learning in Science’, 29-30 June 2019 Pallini (Greece).
- E. Andreotti, R. Frans, 2019. “The connection between physics, engineering and music as an example of STEAM education”. Phys. Educ. 54 (2019) 045016. DOI: https://dx.doi.org/10.1088/1361-6552/ab246a
- “Katsouros V. et al. (2018) iMuSciCA: Interactive Music Science Collaborative Activities for STEAM Learning”. In: Kapros E., Koutsombogera M. (eds) Designing for the User Experience in Learning Systems. Human–Computer Interaction Series. Springer, Cham.
- “Polyphonic STEAM and the role of physics”, Renaat Frans, Erica Andreotti. Published in proceeding of GIREP-ICPE-EPEC 2017 Dublin, 3rd-7th July 2017. https://www.springer.com/us/book/9783030181369.
- “STEAM learning using a web-based workbench of music science interactive activities”, Vassilis Katsouros, et al. Submitted to Proceeding of scientix2018 (National Scientix Conference for STEM Education) Athens, Greece, September 3-4, 2018.
- Boek “Quantum SpinOff Leerstations”, R. Frans, L. Tamassia, E. Andreotti, 2016. ISBN: 9789082568400.
- “Quantum Spinoff Learning Stations: the physics of the very small with great applications”, R. Frans, E. Andreotti, L. Tamassia. Gepubliceerd door EPINOIA S.A. 2015 (ISBN: 978-960-473-686-7).
- “Engaging secondary school teachers and students with high-tech research and entrepreneurship”, P. Villems et al., Proceedings of ICERI2015 Conference, 16th-18th November 2015, Seville, Spain, pag. 1457-1465.
- “Kwantummechanica in de klas, hands-on minds-on”, R. Frans, E. Andreotti. Abstract gepubliceerd in het ‘Book of abstracts’ van het 21ste Vlaams Congres van Leraren Wetenschappen, 2015, pag. 61.
- Tamassia, L., Frans, R., Does integrated science education improve scientific literacy?, Journal of the European Teacher Education Network 2014, Vol. 9, 131‐141, 2014.
- Tamassia, L., Frans, R., P-review Onderwijs in Wetenschappen: beter geïntegreerd of niet?, e-boek (2013), www.p-reviews.be
- De Meyere, J., Frans, R., Van de Keere, K., Vervaet, S. (2013). Research in teacher training. Does it matter? Why or why not?. ISATT Conference Proceedings.
- L. Clijmans, E. De Smet, R. Frans, F. Poncelet, L. Tamassia, K. Vyvey, Inspiratiegids Vakdidactiek Natuurwetenschappen, (2013)
- FX. Bogner, R. Frans, S. Smidt, The Hearing of Sound – An Interdisciplinary Inquiry between Biology & Physics, Tagungsband der 14. Internationalen Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin, Bremen, 88-89, 2012.
- Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, M., De Meyere, J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein J., Simons, M., Verellen, M. (2012). Leerkracht zijn: Glossarium. Leuven: Acco.
- Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, M., De Meyere, J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein J., Simons, M., Verellen, M. (2012). De liefde voor het vak: op zoek naar een pedagogiek van meesterschap, Impuls voor onderwijsbegeleiding, 42 (4), 178-187.
- Ardui, J., De Cock, M., Frans, R., Hinnekint, K., Reybrouck, M., Schrooten, E., Vanesser, J., Vyvey, K. (2011). Inspiratiegids voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. Expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven.
- Frans, R., Vanesser, J., How music and science can present the world (and its quanta), contribution in Physics Community and Cooperation: Selected Contributions from the GIREP-EPEC & PHEC 2009 International Conference, Ed. D Raine, C Hurkett, L Rogers. Lulu/The Centre for Interdisciplinary Science, Leicester, 2010.