Het vak3dactisch model
Het vak3dactisch model is de inhoudelijke basis van het Vakdidactisch Centrum van de UC Leuven-Limburg. Het denkt vakdidactiek als de plaats waar vakkennis, didactiek en praktijk samenkomen.
Pedagogical Content Knowledge
Het model is geïnspireerd door het model van de Amerikaanse onderwijskundige Lee Shulman, die in 1986 de term Pedagogical Content Knowledge introduceerde (Schulman, 1986). Een goede leerkracht beschikt over kennis van het vak zelf (vakexpertise of Content Knowledge), over kennis van de didactiek (pedagogisch-didactische inzichten of Pedagogical Knowledge), maar bovenal over de Pedagogical Content Knowledge: de kennis waarin de vakinhoudelijke en de pedagogisch-didactische elementen elkaar ontmoeten en die de leraar in staat moet stellen om de vakinhoud zinvol en relevant te openen voor leerlingen.
Schulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. EducationalResearcher, 15 (2), 4-14.
Het vak3dactisch model denkt de vakdidactiek als de unieke deelverzameling van vakkennis, didactiek en praktijk.
Vakdidactiek kan niet tot één van deze drie delen worden gereduceerd of tot de som van de drie deeldomeinen worden herleid. In de vakdidactiek komen drie invalshoeken samen tot een nieuw uniek geheel: de vakdidactische competentie om een welbepaalde vakinhoud zinvol te openen voor leerlingen.
Het model laat zien hoe drie bewegingen het eigene van de vakdidactiek duidelijk maken:
• Van vakkennis naar vakdidactiek
De vakdidactiek als de plaats waar een welbepaalde inhoud zinvol voor leerlingen ontsloten wordt.
• Van didactiek naar vakdidactiek
De vakdidactiek als de plaats waar centrale pedagogische concepten naar de dynamiek van een welbepaald vak vertaald worden.
• Van praktijk naar vakdidactiek
De vakdidactiek als de plaats waar de leraar (in opleiding) door ‘de praktijk van het lesgeven’ uitgedaagd wordt en waar deze praktijk zelf tot het voorwerp van een leerproces gemaakt wordt.
Een kwaliteitsvolle vakdidactiek
houdt rekening met de specifiteit van elk deeldomein. Daarom ontwikkelden we per deeldomein twee kwaliteitsindicatoren: aspecten die zich opdringen vanuit de specifieke rol die elk deeldomein heeft in het vakdidactisch proces en die een vakdidactiek verder kunnen uitdagen en verfijnen.
vak3dactisch model
-
Vakkennis - Vakdidactiek
-
Didactiek - Vakdidactiek
-
Praktijk - Vakdidactiek
-
Vakdidactiek
-
Inspiratiegids