STEM-studenten tonen hun kant-en-klare STEM-creaties

ART OF TEACHING

BiB: Bachelors in beeld

Maandag 16 juni 2025

Onze studenten presenteren 9 STEM-projecten. Ze laten zien hoe je vanuit een gegeven thema  met een interdisciplinair team aan de slag kan gaan om een STEM-project hierrond te ontwikkelen volgens het STEM-OVUR-model vanuit een uitdagings- of verwonderingsvraag.

Doelgroep

Leraren secundair onderwijs voor STEM, aardrijkskunde, wiskunde,  techniek, elektriciteit, mechanica, biologie, fysica, chemie, natuurwetenschappen eerste en tweede graad SO.

Doelstellingen

Aanreiken van kant en klare STEM-projecten eerste en tweede graad SO in functie van de te bereiken STEM-minimumdoelen SO:

  • De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
  • De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
  • De leerlingen analyseren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.

Contactgegevens en voorwaarden

De STEM-projecten zijn gebaseerd op principes van de iSTEM-didactiek.

istem logo

Programma

Onze studenten stellen per thema de onderzoeken en de ontwerpen voor. Ze tonen aan de hand van didactische materialen hun uitgewerkt kant en klaar STEM-project en geven tips hoe je hier zelf mee kan werken in jouw klas.

Ze tonen:

  • leerlingenbundel, leerkrachtenhandleiding (bouwstenen)
  • concreet didactisch materiaal bij de onderzoeken en ontwerpen
  • gehanteerde werkvormen
  • evaluatietools

De studenten tonen ook aan hoe ze met deze concrete lesmaterialen de aangereikte STEM-didactiek toepassen in de klas. Ze tonen het inzetten van conceptenmappen, inkleurmodellen, praktijkonderzoek, … waarmee het interdisciplinair werken op school bereikt kan worden.

De 9 STEM-projecten zijn:

  1. Leeft jouw festivalbeker?
  2. Tweedaagse STEM-excursie Vesder- en Maasbekken
  3. Transport op water
  4. Drones: hoe werken ze en waarom kunnen ze vliegen
  5. Experimenteerkoffer rond het thema licht
  6. Simon Stevin: Brugge(n) tussen wiskunde, wetenschap, geschiedenis en taal
  7. Hoe unlockt genetica de geheimen voor een betere toekomst m.b.v. lineaire algebra?
  8. Apps inzetten in een STEM-project
  9. (Over)Bemesting… Een goed idee voor plantengroei en ecosystemen?

Vakdidactici en onderzoekers expertisecel Art of Teaching

  • Jo Palmers, vakdidacticus Aardrijkskunde
  • Anke Buckinx, vakdidacticus Biologie,
  • Ann Emonds, vakdidacticus Techniek
  • Erica Andreotti, vakdidacticus Fysica
  • Renaat Frans, vakdidacticus Fysica
  • Mieke Schuermans, vakdidacticus Wiskunde
  • Katrien Vyvey, vakdidacticus Fysica
  • Filip Poncelet, Vakdidacticus Chemie
    Verantwoordelijke www.chemieleerkracht.be

Praktische info

Bij de studiedag ontvang je een syllabus met de inhoud van de navorming. Je ontvangt ook alle links naar de vermelde digitale tools.
Uiterlijke inschrijvingsdatum: 30/5/2025.

Datum en locatie (met begin- & einduur)

UCLL Campus Diepenbeek

16/06/2025

09:30 – 16:00

Prijs

€ 80 Standaardprijs (incl. lunch)
Kan je er fysiek niet bij zijn? Dan kan je enkel de syllabus aankopen ter waarde van 50 euro (zie inschrijfformulier).

Contact

Filip Poncelet
Filip.Poncelet@ucll.be

Contact praktisch

Elke Truyens
navormingen@ucll.be

Scroll naar boven