Kunst & cultuur

Blended STEM in de lerarenopleiding

Zowel STEM als blended learning zijn recente ontwikkelingen in het Secundair Onderwijs die leerkrachten uit hun comfortzone halen.  Het interdisciplinaire karakter van STEM maakt dat het voor veel leerkrachten en scholen moeilijk blijft om STEM vorm te geven in hun klas.  Omwille van de verdere digitalisering van het onderwijs komt daarbovenop meer en meer de vraag om STEM blended in te richten. Hoe kan je als (student)leerkracht een mix van digitale werkvormen en face-to-face onderwijs inzetten in je STEM-lessen?  Hoe kan je hierdoor het leren van de leerlingen versterken? Hoe kan een goede blend de STEM-leerkracht te ondersteunen in de uitdagende opdracht die hij heeft?    

Het project ‘Blended STEM-didactiek onderzocht’ geeft concrete handvatten aan de lerarenopleider om studentleerkrachten Secundair Onderwijs op te leiden in blended STEM. Het biedt een antwoord op de volgende onderzoeksvragen:

  1. Hoe kan je een vakdidactiek STEM gestalte geven in de lerarenopleiding?
  2. Hoe kan je blended learning inzetten in een goede vakdidactiek STEM?
  3. Hoe kan je ontwikkelende en onderzoekende Teacher Design Teams inzetten om (student)leraren op te leiden in blended STEM?
  4. Hoe kan een leerkracht zijn/haar eigen blended STEM-praktijk in de klas onderzoeken

LOB-STEM-model als vakdidactisch model voor blended STEM

het vak3dactisch model en het LOB-STEM model

Het LOB-STEM-model (Leraren Opleiden in Blended STEM) biedt een antwoord op de vier onderzoeksvragen en is ontstaan als een samenvoeging van het vak3dactisch model (Ardui et al., 2011) en het SQD-model (Tondeur et al., 2012) in de context van blended STEM.

De lobben van het vak3dactisch model worden als volgt concreet gemaakt:

  • Vakkennis wordt STEM-kunde.  Kunde staat voor conceptuele kennis, vaardigheden en attitudes.
  • Didactische kennis wordt Blended Learning in het teken van STEM. 
  • Praktijkervaringen worden praktijkonderzoek van de leerkracht in zijn eigen school en klas

Het SQD-model wordt concreet in de professionalisering van studentleerkrachten via TDT’s. 

Het volledige LOB-STEM-model is een aanklikbaar geheel op een website https://rvo-eclassroom.be/brightlab/blendedstem/index.html.  De website richt zich zowel tot leerkrachten als tot lerarenopleiders.  Naast introductieteksten met een literatuurstudie bevat de website ook praktijkvoorbeelden uit de klas, ‘aan de slag’-oefeningen voor de lerarenopleiding en volledig uitgewerkte cases met blended STEM-leermaterialen en het bijhorend praktijkonderzoek.

 

Referenties

Ardui, J., De Cock, M., Frans, R., Hinnekint, K., Reybrouck, M., Schrooten, E., Vanesser, E., & Vyvey, K. (2011). Inspiratiegids voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. School of Education. ISBN 9789081346757.

.

Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59 (1), 134-144.

 

Project Gegevens
01-09-2022
31-08-2023
Vlaamse Overheid – ministerie van Onderwijs
UCLimburg
MILO-VUB en Brightlab
https://rvo-eclassroom.be/brightlab/blendedstem/index.html
afgewerkt
Share:

iMuSciCA online zomerschool 2020

Tijdens de online iMuSciCA-zomerschool leer je een interdisciplinaire STEAM-didactiek (STEM + Art) kennen, waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken. In een internationale omgeving leer je hoe je STEAM in je eigen school vorm kan geven en dit is een uitgelezen moment om te netwerken met leerkrachten uit andere Europese landen.

De online zomerschool gaat door van 6 tot 10 juli 2020.

Voor wie? 

De zomerschool is vooral bedoeld voor leerkrachten wiskunde, fysica, wetenschappelijk werk, STEM en natuurwetenschappen en natuurlijk ook voor leraren muziek. Leerkrachten uit alle graden van het secundair onderwijs zijn welkom. 

katrien en lander op de zomerschool

Wat is iMuSciCA?

Het onderzoeksproject iMuSciCA ontwikkelt leermaterialen rond basisinzichten van toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in de fysica. Soms wordt ook een eenvoudig instrument gebouwd of gesimuleerd (engineering). 

iMuSciCA werkt met tools die de wetenschap achter de muziek hoorbaar maken. Hierbij worden interdisciplinaire inzichten ingezet voor muzikale expressie, voor het begrijpen van de fysica en het eenvoudig ontwerp van 3D-muziekinstrumenten. Dat wordt mogelijk gemaakt dankzij technologieën zoals tone synthesizer, canvas for music creation, sound visualizers zoals geluidsspectra, golfvorm, harmonieken, gesture recognition, electronic pen technology, 3D musical instrument design en meetkundesoftware zoals cabri express. Er is een ‘ICT-workbench’ waar je zowel fysisch als muzikaal virtueel met deze tools kan experimenteren. 

De inzichten zijn ook erg verrijkend als achtergrond voor de leerkracht en kunnen in vele contexten gebruikt worden.

 Je kan gratis deelnemen aan deze online cursus!

 Er zijn wel maar 20 plaatsen beschikbaar. Wil je zeker deelnemen? Schrijf je snel in via deze link.

 Meer info en het programma kan je hier terug vinden. 

 

Project Gegevens
06-07-2020
10-07-2020
Leerkrachten SO
Online Cursus
GRATIS
http://esia.ea.gr/registration-form/
jeroen.opdenkelder@ucll.be
Delen:

Collaboration to Design an Innovative Curriculum for Animation Education

Krachtig didactisch materiaal voor animatie in het hoger kunstonderwijs

Animatie in het hoger kunstonderwijs is het centrale onderwerp van dit onderzoek.

 

Samen met verschillende kunsthogescholen en universiteiten ontwikkelen we een nieuw bachelor curriculum en innovatief didactisch materiaal voor Erciyes University. En op die manier wil Erciyes University onder andere ook een nieuwe en sterke partnerschap opbouwen met andere universiteiten uit Turkije en Europa.

 

Verschillende onderzoeksfasen worden doorheen de twee jaren doorlopen waarbij wij vanuit UC Limburg instaan voor de ontwikkeling van het didactisch luik.

In het tweede projectjaar zullen er verschillende events voor professionals en studenten georganiseerd worden. Door het ontwikkelde materiaal en de events is het onze bedoeling om een weinig ontgonnen didactisch gebied invulling te geven.

CDICAE     CDICAE  CDICAE  CDICAE

Project Gegevens
02-10-2017
01-10-2019
Erasmus+
ERCIYES UNIVERSITESI _ WWW;ERCIYES;EDU;TR
University of Nova Gorica - www.ung.si, Word University service of the Mediterranean - www.wusmed.org, UC Limburg - www.ucll.be
Animations Studies Europe
lopend
Share:

KriZoomavond met Gille Decock

Een inspirerende avond over het her- en opwaarderen van materialen, over vondsten en uitvindingen, over bewust leven en consuminderen.

The taste of waste

Gille Decock is een recyclagekunstenaar. Hij bouwt trommels en slagwerk en doet voortdurend vondsten en uitvindingen. Hij assembleert instrumenten, uitsluitend met materialen die hij vindt. Zo produceert hij niet alleen, maar stelt ook een statement omtrent bewust leven, consumptie en cultureel bewustzijn. Bovendien zit het in zijn genen: hij is de kleinzoon van een uitvinder!

Kom luisteren naar zijn boeiende verhalen over het her- en opwaarderen van materialen!
Meebrengen: een plank! (grootte en materiaal zijn niet van belang)

"Ik herinner me nog dat mijn moeder vertelde dat toen ze jong was, er niets werd weggegooid. Afval was een woord dat nog niet bestond, laat staan containerparken, recyclageparken, afvaltaks,... Als iets niet meer nuttig was, kreeg het een andere bestemming".

"Moeten we nu eens zien wat er allemaal weggegooid wordt. Eigenlijk om je te schamen! Er hoeft maar een schroefje los te zitten of een kabeltje niet goed meer te functioneren en de hele handel vliegt in de vuilbak. Da's de 'wegwerpmaatschappij': zoveel mogelijk consumeren en zo weinig mogelijk consuminderen."

Project Gegevens
09-03-2017
UC Leuven-Limburg
Campus Hemelrijk
Maastrichterstraat 98
3500 Hasselt

9 maart 2017
20.00 - 22.00 u.

vrijwillige bijdrage aan de organisatie
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

In de maat op maat

Een boeiende studiedag rond binnenklasdifferentiatie voor leraren muziek en verdieping in muzikaal luisteren voor leraren kunstgeschiedenis.

Programma voor muziekleraren

Naast de praktische workshops omtrent musiceren schetsen we een kader dat de betekenis en de mogelijkheden van binnenklasdifferentiatie in kaart brengt. Welke didactische componenten (doelen, werkvormen, media,…) kunnen hierbij worden ingezet? Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden ontdekken we samen de mogelijkheden voor MO.

> Onthaal (9 uur)
> Intro door Jeroen Vanesser, docent MO aan UCLL en Francine Drijkoningen, pedagogisch begeleider
> Plenaire sessie door Jo Stijnen (9.45 - 10.30 uur)

In de plenaire sessie schetsen we een kader dat de betekenis en de mogelijkheden van binnenklasdifferentiatie in kaart brengt. Op basis van welke leerlingkenmerken (voorkennis, interesse, vaardigheden,…) kan je differentiëren? Welke didactische componenten (doelen, werkvormen, media,…) kunnen hierbij worden ingezet? Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden ontdekken we samen de mogelijkheden en beperkingen binnen de lessen MO.

De workshops worden in een doorschuifsysteem georganiseerd tussen 10.30 - 15.45 uur. Er kunnen maximum 15 deelnemers per sessie deelnemen.

> Workshop creëren door Roeland Aerts, docent MO aan UCLL 

Vertrekkende vanuit de kracht van ieder individu gaan we met verschillende methodieken aan de slag om te komen tot een klinkend creatief resultaat. Muziek zit in ieders lichaam, het is enkel de taak van de leraar om het eruit te krijgen. De workshops bestaat uit het ontwikkelen van motieven, beats, eenvoudige composities en soundscapes onder verhalen of films. Creëren of improviseren? Iedereen kan het leren!

> Workshop 'popsongs in de klas' door Claudia Guarraci

Tijdens deze workshop leer je hoe je je stem kan gebruiken als instrument in de klas. Je krijgt de basistechniek aangeleerd en je werkt aan een juiste ademhaling, uitspraak, ritme en articulatie. Dit oefen je aan de hand van popnummers die de leerlingen zeker zullen aanspreken.
Bekijk het videokanaal van Claudia op YouTube om een indruk te krijgen van haar zangtalenten.

> Workshop musiceren door Bert Appermont, docent MO aan UCLL

Je leert in deze workshop musiceren op elk niveau met Circle Grooving en Song Painting. Dit resulteert in een boeiend samenspel.

Programma voor leraren kunstgeschiedenis

Een voormiddag samenwerken met Paul Craenen, directeur van Musica. Wat is muzikaal luisteren? Berust het op techniek, aandacht, voorkennis, talent? Is muziek slechts een kwestie van smaak, of kunnen luisterhoudingen aangeleerd worden? 

> Onthaal (9.00 uur)
> Sessie door Paul Craenen, directeur Musica (9.15 - 12.15 uur)

Wat is muzikaal luisteren? Berust het op techniek, aandacht, voorkennis, talent? Is muziek slechts een kwestie van smaak, of kunnen luisterhoudingen aangeleerd worden? Hoe luisteren de kunstenaars uit de nieuwe muziek, de populaire muziek of de geluidskunst van vandaag, en wat kunnen we van hen leren? In deze nascholing worden eigenschappen van het menselijke luisteren verbonden met muzikale expressie, klankbeleving en luisterervaring. Via een veelheid aan invalshoeken en luistervoorbeelden - van gregoriaans tot dubstep – gaan de cursisten op zoek naar universele eigenschappen van het menselijke luisteren. Specifieke aandacht gaat naar het leren hanteren van luistertechnieken en het verbinden van luistervoorbeelden met gepaste luisterattitudes.

Project Gegevens
09-02-2017
Secundair onderwijs
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

9 februari 2017
van 9.00 tot 15.45 u. 

Jo Stijnen, Roeland Aerts, Jeroen Vanesser, Claudia Guarraci, Paul Craenen
De studiedag voor externe muziekleraren (ongeacht 1/1 incl. lunch of 1/2 dag) bedraagt 60,00 euro, voor externe leraren kunstgeschiedenis 45,00 euro. UCLL-studenten mogen gratis deelnemen aan beide programma's, UCLL-docenten aan 30% korting.
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Muzische injectie

Als je ideeën wil opdoen om de muzische vorming in het basisonderwijs te versterken, kies dan uit verschillende workshops voor beweging en drama, multimediale good practices, mandala tekenen en zoveel meer.

Een interessante studiedag waarbij we de verschillende disciplines van de muzische vorming ten volle kunnen beleven. Ook het nieuwe leerplan voor de basisschool wordt specifiek vanuit de muzische vorming (ZIL) toegelicht.

De volgende workshops zullen aan bod komen:

  • Mandala- tekenen door Christine Lenaerts

Christine haar intentie is iedereen in contact brengen met zijn creatief vermogen en met de ontspannende, helende werking van het tekenen van mandala’s. Met creatieve tekenoefeningen en ontspanningsoefeningen gaat ze aan de slag. Daarbij heeft ze zorgvuldige aandacht voor het verdiepingsproces bij ieder individu en het groepsgebeuren. 

  • Media, poëzie en muziek door Ron Claessens

Door middel van media (samples) ervaar je hoe je ritmisch aan de slag kan met woorden en klanken. Muziek en poëzie vertonen vele gelijkenissen op gebied van ritmiek, dynamiek, inlevingsvermogen. Kan het combineren van deze gemeenschappelijke componenten een meerwaarde bieden? Ron Claessens, docent muzische vorming verbindt poëzie, muziek en Ipads op unieke wijze.

  • Body grooven door Roeland Aerts

Muziek stroomt door ieders lichaam. Dat doet het al sinds mensenheugenis. Het enige dat we moeten doen is het eruit krijgen! Met deze leuze gaat Roeland Aerts, docent muziekdidactiek, vol enthousiasme met elke groep aan de slag. Hij gaat een stap verder met body percussion en combineert dit nu met de principes van circle songs en soundpainting.

  • DOEWAP door Claudine Martens

Hoe maak je van het zanguurtje een gezellig beweeg- en speelmoment? Met Doewap leer je liedjes die perfect aansluiten bij tal van klasthema’s. Tegelijk krijg je ideeën aangereikt om de liedjes meteen in je eigen klas te zingen. Docente Claudine Martens heeft als bevlogen muziekpedagoge veel ervaring met kinderen en inspireert je spelenderwijs.

Dagschema:

12u30 - 13u00: Welkom met koffie/water
13u00 - 14u00: Opening plenair
14u00 - 15u00: Sessie 1 (keuze uit de 4 workshops)
15u30 - 16u30: Sessie 2 (keuze uit de 4 workshops)
16u30 - 16u40: Beschouwing van de voorbije studiedag
16u40: Babbel met bubbels

Project Gegevens
22-11-2016
Basisonderwijs
UC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding, campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
3590 Diepenbeek

22 november 2016
van 13.00 tot 16.40 u.

Jeroen Vanesser, Christine Lenaerts, Ron Claessens, Roeland Aerts, Claudine Martens
€45 voor 1 leraar, €75 voor 2 leraren, €100 voor 3 leraren, €125 voor 4 leraren - € 15 voor studenten
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

De kunst van de vergisting

Wat hebben kunst en vergisting met elkaar te maken? Is het vergisten ook een levenskunst? Wat leer het proces van wilde fermentatie ons?

Johan Ardui en Tom Jacobs nemen je mee op een boeiende cultuur-historische maar ook culinaire ontdekkingstocht, waarbij het proces van de wilde, natuurlijke fermentatie van bier, wijn en kaas centraal staat. 

ALogon speelt!

Componist Bert Appermont, jazz zangeres Ann Debaillie, soundhealer Geert Kumpen, rootsmuzikant Jeroen Vanesser en de Duitse violist Peter Jutz zoeken naar de oerkracht van muziek en vormen samen ALogon.

Op 13/10 brengen ze een bijzondere luisterervaring, op zoek naar zuiverheid. Deels improviserend duikt dit ensemble in de muziek. Ze luisteren naar wat het moment hen kan vertellen: mystiek, pijn, waanzin, schoonheid, verheffing, … alle aspecten van het leven tonen zich. Dat is vaak helend, soms confronterend. Ervaar de verloren gewaande, subtiele kracht van muziek, opnieuw.

Meer info over ALogon.

Project Gegevens
13-10-2016
Maastrichterstraat 96, 3500 Hasselt

13 oktober 2016
vanaf 19.00 u.

Johan Ardui en Tom Jacobs
€5,00 inclusief drankje
navorming.ler@ucll.be 011/180 460
Delen:

Vakdidactische Cartografie

Hoe ver van elkaar liggen de vakdidactieken van verschillende vakken? Welke moeilijkheden, valkuilen en kansen impliceert de combinatie van vakdidactieken in de bachelor lerarenopleiding?

Het project Vakdidactische Cartografie ontwikkelt een exploreerbare kaart als oriëntatieinstrument voor beslissingen inzake vakkencombinaties en clustering, bruikbaar voor de bachelor lerarenopleiding secundair onderwijs en de verkorte bacheloropleiding voor zij-instromers.

De conceptnota ‘Lerarenopleidingen versterken’ verwijst naar de vrijekeuzeproblematiek van twee vakken in de bachelor secundair onderwijs en stelt dat het niet evident is om binnen een lerarenopleiding van 180 studiepunten voldoende diepgang voor de beide vakken te bereiken. Er wordt aangegeven dat de te verwerven vakkennis en vakdidactieken soms (te) ver van elkaar liggen. Bijgevolg beoogt de conceptnota het meer samenbrengen van verwante inhouden in het curriculum.

Eenzelfde problematiek wordt actueel in de  toekomstige verkorte bacheloropleiding voor zij-instromers waar de diverse achtergrond van de instromende studenten, hun domeinbevoegdheid en beroepservaring de organisatie van een gepaste vakdidactiek erg bemoeilijkt. Ook hier is de vraag naar het clusteren van vakdidactieken heel concreet. 

Het project Vakdidactische Cartografie engageert zich om zowel het vraagstuk van de clustering als de complexiteit van de vakdidactiek ter harte te nemen en zal een instrument ontwikkelen dat toelaat om vakdidactieken van verschillende vakken te vergelijken, vakkencombinaties in de reguliere bachelor lerarenopleiding systematisch te analyseren en de implicaties van deze vergelijkende analyse te gebruiken voor de contouren van een opleidingsprogramma van een bacheloropleiding voor zij-instromers. 

Vakdidactische Cartografie wordt gerealiseerd met financiering van het Vlaamse Ministerie van Onderwijs en Vorming.

Lees hier de samenvatting van de goedgekeurde projecten.

Lees het persbericht van het kabinet.

Voor meer informatie over dit project, aarzel niet Johan Ardui te contacteren.

Project Gegevens
01-01-2017
31-03-2018
Transitiefonds van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
UC Limburg - dr. Johan Ardui
UC Limburg - Tobias Frenssen, dr. Laura Tamassia
CVO Limlo – Danny Robben, Mirko Oberfeld, Sien Maes
www.vakdidactischecartografie.be
afgewerkt
Share:

Inspiratiedagen Kunstig Competent

Drie inspiratiedagen in Lier, Gent en Neerpelt om nieuwe les- en evaluatiepraktijken te delen.

Wat?

De pilootprojecten kunstig competent en competent in artistieke competenties inspireerden de afgelopen vier jaar vele academies in Vlaanderen. Op drie inspiratiedagen willen deze academies hun nieuwe les- en evaluatiepraktijken delen en erover in dialoog gaan. 

Er zijn workshops over artistieke competenties in muziek, amv, amc, creatie, dans, woord en beeld. Directeurs vertellen over het implementatietraject dat ze met hun team aflegden. En de nieuwe producten van het project worden voorgesteld. 

Voor wie?

Studenten, leraren, coördinatoren en directeurs kunstonderwijs, pedagogisch begeleiders en lerarenopleiders.

Waar en wanneer?

Maandag 9 mei van 9.30 tot 13.00 u.
Stedelijke academie muziek, woord en dans
Gasthuisvest 50
2500 Lier

Donderdag 12 mei van 9.30 tot 13.00 u.
GO!-academie muziek, woord en dans Panta Rhei
Poel 17
9000 Gent

Vrijdag 13 mei van 9.30 tot 13.00 u.
Kunstacademie Noord-Limburg, Neerpelt
Toekomstlaan 9
3910 Neerpelt

Programma?

09.00 u. - Koffie en onthaal
09.30 u. - Welkom en presentatie nieuwe didactische tool
10.15 u. - Workshop 1
11.30 u. - Pauze
11.45 u. - Workshop 2
13.00 u. - Broodjeslunch

Inhoud workshops?

Leraren/directeurs vertellen wat het project met hun leerlingen, henzelf, hun klas- en evaluatiepraktijk en hun academie gedaan heeft. Ze tonen de materialen die ontwikkeld zijn en er is veel ruimte voor dialoog en vragen. 

  • Artistieke competenties IMPLEMENTEREN in de academie - twee directeurs van pilootacademies
  • Voorbeelden van EVALUATIEFICHES uit vele academies - Erik Schrooten en Luk Bosman
  • Leraren BEELD delen hun ervaringen - leraren beeld uit de pilootacademies
  • Leraren WOORD delen hun ervaringen - leraren woord uit de pilootacademies
  • Leraren MUZIEK delen hun ervaringen - leraren muziek uit de pilootacademies
  • Artistieke competenties in AMV - Ilse Vande Meulebroeke
  • CREATIE (in muziek / een instrumentles) - Pieter Schuermans
  • Artistieke competenties in AMC - Rose-Marie Hendrickx (niet in Gent)
  • Leraren DANS delen hun ervaringen - leraren dans uit de pilootacademies (enkel in Neerpelt)

​Inschrijven?

Gelieve je voor maandag 2 mei in te schrijven.

​Contact? 

Voor inhoudelijke vragen, kan je contact opnemen met Erik Schrooten of Luk Bosman via

Praktische vragen stel je aan freja.vandeborg@ucll.be

Project Gegevens
09-05-2016
13-05-2016
Studenten, leraren, coördinatoren en directeurs kunstonderwijs, pedagogisch begeleiders en lerarenopleiders
Lier, Gent en Neerpelt
Erik Schrooten & Luk Bosman
€ 12,00
freja.vandeborg@ucll.be 011/180 400
Delen:

KriZoom: Onmaat

De derde avond van KriZoom. Een avond waar we de muziekinstrumentenbouwster Olle Geris graag aan het woord laten.

Olle Geris wordt uitgenodigd om haar levensverhaal als instrumentenbouwster te vertellen.

Het wordt het begin van een langdurige cyclus over muziekinstrumentenbouwers die de ONMAAT (brede betekenis...) hebben opgezocht, die niet voor de comfortzone hebben gekozen, maar voor avontuur en onderzoek. Voor wie interessant liever is dan makkelijk. Olle zal haar verhaal vertellen als een inspiratie voor iedereen die met kunst- of cultuureducatie te maken heeft.

De avond is een onderdeel van de KriZoom-activiteiten die dit jaar gingen/gaan over Identiteit, Productie/reproductie, Onmaat, Creatie en Apotheose.

De activiteit zal doorgaan in de Academie van Genk, waar we een stevige folkafdeling vinden. Uiteraard is deze avond niet alleen voor folkies, zeker niet: ieder cultuureducator is heel erg welkom en zal geraakt worden!!

Programma

19.30 u. Welkom
19.45 u. Olle vertelt
20.45 u. Pauze en drankje
21.00 u. Vragen en gesprek met de zaal
21.40 u. Einde en informeel

Waarom onmaat?

Natuurlijk kunnen we het over het meetbare van kunst en cultuur hebben. We kunnen het met andere woorden hebben over de maat waarmee kunst en cultuur gemeten worden; het gaat dan over kwalificeren, subjectiveren en socialiseren.

Een belangrijke regel van de kunst is het echter het doorbreken van de regel van de kunst. Voor de historische avant-garde was dat overigens dé regel om überhaupt nog van kunst te kunnen spreken. De avant-garde kunst ging zich toeleggen op het proces van subjectivering door voortdurend een ‘onmaat’ binnen de maat van een cultuur in te brengen.

Wie is Olle Geris?

Olle Geris (doedelzak, zang) was van kindsbeen in traditionele muziek gedompeld. Zij begon met fluit te spelen, maar de doedelzak is uiteindelijk haar passie geworden.

In Brussel leerde zij doedelzak en barokmusette spelen bij Jean-Pierre Van Hees en op het concours van St.-Chartier behaalde zij een eerste prijs. Daarnaast ging zij drie jaar in de leer bij de Waalse luthier Rémy Dubois en is nu zijn professionele partner. Samen bouwen zij doedelzakken van de hoogste kwaliteit.             

Een beurs van de Stichting Roeping liet haar toe een studie te maken over doedelzaktypes in België en hun link met Franse modellen. Zo behoudt zij een mooi evenwicht tussen onderzoek, bouwen en spelen. Dit laatste doet zij zowel solo als in duo met Rémy Dubois of met accordeonist-violist Willem Schot en met verscheidene ensembles, waaronder dat van Claude Flagel. Recent heeft zij zich ook ontpopt als zangeres.  

La definition de l'air est : "du vent au repos", et l'on pourrait dire aussi que le vent est de l'air en mouvement.

L'air que nous utilisons est le même que celui que nous respirons, que vous respirez. En appuiant sur le sac de nos cornemuses nous allons mettre cet air en mouvement et l'amener par les méandres de nos tuyauteries vers les anches vibrantes qui transformeront ce vent en musique "en air de musique".

Le son de ces instruments à vent est alors la respiration des anches.

_REMY DUBOIS_

 Over KriZoom

KriZoom is het Limburgs expertisenetwerk voor cultuureducatie.  Als inspirerend netwerk wakkert KriZoom de goesting voor cultuureducatie in het onderwijs, de culturele sector en het jeugdwerk aan. Het is haar ambitie om iedere cultuureducator in de Limburgse regio te bereiken en te inspireren. Gedurende drie jaar financierde de Vlaamse overheid (ministeries onderwijs, cultuur en jeugd) KriZoom. Vanaf nu staat KriZoom op eigen benen en wordt daarbij gesteund door onderzoeksmiddelen van de UCLL. 

Project Gegevens
25-02-2016
25-02-2016
Iedereen die interesse heeft, is welkom.
SAMWD Genk
Stadsplein 1
3600 Genk

Donderdag 25 februari vanaf 19.30 u. 

€5,00 (drankje en knabbel inbegrepen) // €3,00 voor studenten en leerlingen van de Academie van Genk // ter plaatse betalen
Schrijf je hier in.
freja.vandeborg@ucll.be 011/180 460
Delen:

Pagina's