Renaat Frans

Renaat Frans

Renaat Frans

Docent fysica, Oprichter Vakdidactisch Centrum, Wetenschapscommunicator

Sinds 1993-heden: 
Onderwijsassistent en onderzoeker departement Natuurkunde van de Universiteit Antwerpen. 

Lid van de leerplancommissie Fysica 2de en 3de graad ASO. VVKSO.

2000 - 2008:
Deeltijds lector thermodynamica en softwareontwikkeling in HIK Geel.

Oprichter van het Vakdidactisch Centrum.

Docent Fysica aan de UC Leuven-Limburg.

  • Mechanica van Newton 1-1
  • Vakdidactiek Fysica
  • Geïntegreerde Fysica 3-1

Wetenschapscommunicator van de UC Leuven-Limburg. 

AdresUC Leuven-Limburg 
Groep Lerarenopleiding Campus Diepenbeek 
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark) 
B-3590 Diepenbeek
E-mail

renaat.frans@ucll.be
renaat.frans@uantwerpen.be

Betrokken bij de volgende projecten:

Congresdeelnames als spreker:

  • 2015, 21ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen, 14/11/2015 Hogeschool VIVES, campus Kortrijk: ‘Kwantummechanica in de klas, hands-on en minds-on
  • 2013, Eapril Conferernce in Biel, Zwitserland: Edurama, a digital platform for unlocking research to teachers and teacher trainers
  • 2013, Congres voor Leraren Wetenschappen, Hasselt, België: Vakdidactiek Natuurwetenschappen
  • 2013, Studiedag School of Education, Mechelen, België: Vakdidactiek Natuurwetenschappen
  • 2011, Landelijke Pedagogendag, Amsterdam, Nederland: Liefde voor het vak
  • 2011, Dag van de Vakdidactiek, Leuven, België: Liefde voor het vak
  • 2011, Canon Cultuurdagen, Antwerpen, België: De verbanden tussen muziek en wetenschappen

Relevante publicaties:

  • “Quantum Spinoff Learning Stations: the physics of the very small with great applications”, R. Frans, E. Andreotti, L. Tamassia. Gepubliceerd door EPINOIA S.A. 2015 (ISBN: 978-960-473-686-7).
  • “Engaging secondary school teachers and students with high-tech research and entrepreneurship”, P. Villems et al., Proceedings of ICERI2015 Conference, 16th-18th November 2015, Seville, Spain, pag. 1457-1465.
  • “Kwantummechanica in de klas, hands-on minds-on”, R. Frans, E. Andreotti. Abstract gepubliceerd in het ‘Book of abstracts’ van het 21ste Vlaams Congres van Leraren Wetenschappen, 2015, pag. 61.
  • Tamassia, L., Frans, R., Does integrated science education improve scientific literacy?, Journal of the European Teacher Education Network 2014, Vol. 9, 131‐141, 2014. 
  • Tamassia, L., Frans, R., P-review Onderwijs in Wetenschappen: beter geïntegreerd of niet?, e-boek (2013), www.p-reviews.be
  • De Meyere, J., Frans, R., Van de Keere, K., Vervaet, S. (2013). Research in teacher training. Does it matter? Why or why not?. ISATT Conference Proceedings. 
  • L. Clijmans, E. De Smet, R. Frans, F. Poncelet, L. Tamassia, K. Vyvey, Inspiratiegids Vakdidactiek Natuurwetenschappen, (2013)
  • FX. Bogner, R. Frans, S. Smidt, The Hearing of Sound - An Interdisciplinary Inquiry between Biology & Physics, Tagungsband der 14. Internationalen Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin, Bremen, 88-89, 2012.
  • Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, M., De Meyere, J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein J., Simons, M., Verellen, M. (2012). Leerkracht zijn: Glossarium. Leuven: Acco.
  • Ardui, J., Cornelissen, G., Decuypere, M., De Meyere, J., Frans, R., Geerinck, I., Masschelein J., Simons, M., Verellen, M. (2012). De liefde voor het vak: op zoek naar een pedagogiek van meesterschap, Impuls voor onderwijsbegeleiding, 42 (4), 178-187. 
  • Ardui, J., De Cock, M., Frans, R., Hinnekint, K., Reybrouck, M., Schrooten, E., Vanesser, J., Vyvey, K. (2011). Inspiratiegids voor een kwaliteitsvolle vakdidactiek. Expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven.
  • Frans, R., Vanesser, J., How music and science can present the world (and its quanta), contribution in Physics Community and Cooperation: Selected Contributions from the GIREP-EPEC & PHEC 2009 International Conference, Ed. D Raine, C Hurkett, L Rogers. Lulu/The Centre for Interdisciplinary Science, Leicester, 2010. 

"De wetenschap bracht ons in de 19de-20ste eeuw bij dat we leven in een dynamisch evoluerend heelal. Daarnaast houdt het oude inzicht stand dat dit heelal geen chaos is, maar een kosmos, d.w.z. een geordend systeem met regelmaat, wetmatigheid, met een diepe eenheid." Gerard Bodifée