Elementaire deeltjesfysica

Elementaire deeltjesfysica

Elementaire deeltjesfysica met authentieke leermaterialen in de klas!

Deze nascholing gaat in op de nieuwe leerplanmodule 'Elementaire Deeltjesfysica': hoe breng je de moderne hoge energiefysica met authentiek leermateriaal in de klas? Kunnen leerlingen zelf de echte data van de experimenten in CERN bestuderen? Kunnen we het Brout-Englert-Higgsboson ook een plaats geven? Wat betekent het dat dit boson is waargenomen? 

We leren werken met ICT-tools voor elementaire deeltjesfysica, zoals de CMS-tool ispy waarmee leerlingen echte data van de CMS-detector van de LHC kunnen visualiseren en bestuderen. We doen experimenten zoals ‘CERN in een bol’, waarmee we de cirkelvormige baan van geladen deeltjes in een homogeen magnetisch veld kunnen demonstreren en analyseren, en we bouwen een nevelkamer op om elementaire deeltjes in de klas te kunnen waarnemen.

Programma

  • Inleiding
    • Elementaire deeltjesfysica, CERN, de LHC en het heelal
    • CERN als onderzoeksgemeenschap
    • De structuur van het Standaard Model aanbrengen​​​​​
  • Experiment: deeltjesversneller in de klas, of ‘CERN in een bol’
    • Eerste hypothese gebaseerd op de Lorentzkracht en kwalitatieve proef
    • Bepalen van de straal met dynamica van de cirkelbeweging
    • Experimentele verificatie
  • Experiment: elementaire deeltjes detecteren in de klas met een nevelkamer
  • Oefeningen over supergeleiding in CERN gebaseerd op authentieke bronnen
    • Waarom supergeleidende magneten gebruiken?
    • Het incident met de supergeleidende magneten begrijpen
  • Digitale tools 1: geladen deeltjes herkennen in de CMS-detector
    • CMS-tools on-line: detector-animatie en iSpy
    • Deeltjes herkennen in echte CERN-data met de digitale tool iSpy
  • Digitale tools 2: Opzoeken van kandidaatevents voor Z en BEH-boson
    • Theoretische achtergrond
    • Oefeningen met echte data van CERN
    • Rol van statistiek in datanalyse in elementaire deeltjesfysica
  • Digitale tools 3: het onderzoek naar het BEH-boson ontdekken
    • Samenspel tussen theorie en experiment
    • Vertrouwen, erkenning en controverses
  • De evolutie van het concept ‘massa’: van Newton naar het BEH-mechanisme 
Project Gegevens
16-03-2016
16-03-2016
Leerkrachten fysica 3e graad secundair onderwijs
UC Leuven-Limburg
Campus Proximus
Geldenaaksebaan 355
3001 Heverlee

Woensdag 16 maart 2016 van 09.30 u. tot 16.30 u. 

Renaat Frans, Laura Tamassia, Erica Andreotti
€95,00
Schrijf je hier in.
freja.vandeborg@ucll.be 011/180 460
Delen: