Erica Andreotti

Erica (Tradate, Italië, 1979) studeerde fysica aan de universiteit van Como (Università degli Studi dell’Insubria). Ze behaalde haar doctoraat in de fysica in 2009. Tijdens haar studies werkte ze ook in het Gran Sasso ondergronds laboratorium, in het kader van internationale experimenten die de natuur van deeltjes (zoals de neutrino) onderzoeken. In het jaar 2009 begon ze te werken voor het Institute of Reference Materials and Measurements of the Joint Research Centre in Geel als postdoctoraal onderzoeker. Sinds september 2014 is ze als vakdidactisch onderzoeker werkzaam bij de Groep Lerarenopleiding, Secundair Onderwijs van de UC Leuven-Limburg. Tijdens haar studies en werkervaringen heeft Erica zich beziggehouden met het organiseren van opendeurdagen in het kader van de onderzoeksinstituten waarvoor ze gewerkt heeft. Ze heeft ook les fysica gegeven op academisch niveau. Binnen het Vakdidactisch Centrum werkt Erica aan Vlaamse en Europese projecten rond de vakdidactiek van de moderne fysica en rond de interdisciplinariteit in vakdidactiek.

AdresUC Leuven-Limburg
Groep Lerarenopleiding Campus Diepenbeek
Agoralaan Gebouw B, Blok R (De Ark)
B-3590 Diepenbeek
E-mailerica.andreotti@ucll.be

Betrokken bij de volgende projecten:

  • Quantum Spin-Off - connecting schools with high-tech research and entrepreneurship (Europees LLP-Comenius project 12/2013- 11/2015). 
    www.quantumspinoff.eu
  • Spin-Off (Brugproject Agentschap Ondernemen, 2013-2015). 
    spinoff.vakdidactiek.be
  • Ark of Inquiry. Inquiry Awards for Youth over Europe, Europees KP7 Science in Society (03/2014-02/2018).
  • MeerSTEMmiG – Een leergemeenschap voor STEM-vakdidactiek. Vakdidactisch Centrum, Katholieke Hogeschool Limburg, Diepenbeek, Belgium.
  • STEM Masterclasses (Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, 2017)
  • Vlaams Lerend Netwerk STEM Secundair Onderwijs (Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, 2016-2017
  • Quantum SpinOff 2016-2017 (UC Limburg)
  • iMuSciCA - Interactive Music Science Collaborative Activities (Europees H2020-ICT project, 2017-2019)
  • iSTEM-Inkleuren
  • AstroSounds

Congresdeelnames en presentaties:

  • 25ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen te Heverlee 16 November 2019 met de workshop 'iMuSciCA STEAM: Consonantie en Dissonantie in Muziek en Fysica'.
  • Presentatie 'Interdisciplinary STE(A)M education in Flanders', E. Andreotti, R. Frans. Augustus 2019, University of Memphis.
  • Deelname aan de Studiedag STEM voor Leerkrachten te Schaarbeek op 5 juni 2019 met een workshop rond'iMuSciCA: een interdisciplinaire STEAM-didactiek'.
  • Bijdrage aan de STEAM studiedag georganiseerd door Thomas More Hogeschool Vorselaar op 24 mei 2019 met een workshop rond 'iMuSciCA STEAM-pedagogie'.
  • Bijdrage aan de STEAM-workshop 'EU-STEAM 2019' op 1-2 Maart 2019 te Lulea (Zweden) met een presentatie rond 'How iMusciCA scaffolds an interdisciplinary STEAM education'.
  • Deelname aan de werkgroep Natuurkunde Didaktiek - 53e WND-conferentie edition met een workshop rond 'iMuSciCA een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica, wiskunde en engineering elkaar versterken' op 14-15 December 2018 te Noordwijkerhout.
  • 24ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen te Heverlee 5 November 2018 met de workshop 'iMuSciCA een interdisciplinaire STEAM-didactiek waarin muziek, fysica, wiskunde en engineering elkaar versterken'.
  • Deelname aan de Studiedag STEM voor Leerkrachten te Gent op 1 juni 2018 met een workshop rond 'iMuSciCa: een STEAM-didactiek - symmetrie in muzikale compositie en meetkunde' en een workshop rond 'Het Vlaams InkleurModel voor STEM-Onderwijs toegepast op het koffiezetapparaat'.
  • Deelname aan de werkgroep Natuurkunde Didaktiek - 52e WND-conferentie edition met een lezing rond 'Quantum SpinOff: over onderzoek en haar toepassingen in de kwantummechanica en de verbindingen met hoogtechnologisch ondernemen' op 15-16 December 2017 te Noordwijkerhout.
  • Deelname aan de Studiedag STEM voor Leerkrachten te Leuven op 24/05/2017 met een workshop rond 'Quantum SpinOff en iMuSciCa'.
  • Workshop ‘Kwantummechanica in de klas, hands-on en minds-on’ tijdens het 21ste Vlaams Congres van Leraars Wetenschappen, 14/11/2015 Hogeschool VIVES, campus Kortrijk.
  • Presentatie van het project “Quantum SpinOff – Connecting schools with high-tech research and entrepreneurship” tijdens het “5th Science Projects Workshop in the Future Classroom Lab”, 20-22 februari 2015 en het “3rd Scientix Projects Networking Event”, 20 februari 2015, georganiseerd door Scientix (http://www.scientix.eu/).
  • “Determination of dead-layer variation in HPGe detectors”, ICRM 2013 Conference, Antwerpen, 17-21 juni.
  • Workshop over het experiment GERDA georganiseerd door Canberra Semiconductor, Olen, gericht op al het personeel over het experiment GERDA, 29 mei 2013.
  • “Underground radioactivity measurements at the HADES ultra low-level gamma spectrometry laboratory", ASPERA-2 workshop (Astroparticle Physics ERANET http://www.aspera-eu.org), 18 en 19 december 2012, Durham (UK).
  • “Status of Underground Radioactivity Measurements in HADES”, 3rd International Conference “Current Problems in Nuclear Physics and Atomic Energy”, Kyiv, 7-12 juni 2010.
  • “The HADES ultra low-level gamma spectrometry laboratory”, NPL workshop 2009, Teddington 20 januari 2010, georganiseerd door NPL (National Physical Laboratory, UK).
  • “Updates about Baradello Underground Laboratory Activities” and “Two bolometric experiments for the search of neutrino mass”, 8th CELLAR Meeting (Collaboration of European Low-level underground LAboRatories), Bucharest and Slanic-Prahova, juni 23-25, 2008.
  • “Calorimetric approach to the direct measurement of the neutrino mass: the MARE project” “Neutrino Frontiers”, Minneapolis 23-26 oktober 2008.
  • “The MARE experiment: calorimetric approach for the direct measurement of the neutrino mass”, Thirteenth Lomonosov Conference on Elementary Particle Physics, Moscow, 23-29 augustus 2007.

Relevante publicaties:

  • L. Verbraeken, E. Andreotti, et al, 2022. Towards a Quantum Technology PCK for Teachers. Accepted for publication in Proceedings of GIREP conference 2022, to be published in IOP's Journal of Physics: Conference Series.
  • R. Frans, E. Andreotti, 2023. "Teaching Quantum Physics in secondary schools using the analogy with the physics of musical instruments". Published on Phys. Educ. 58 015008. DOI: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1361-6552/ac9ae3.
  • R. Frans, E. Andreotti, K. Vyvey, J. Op den Kelder, 2019. 'Fostering Deeper Learning through iMuSciCA STEAM-pedagogy'. Proceedings of 'Creating Conditions for Deeper Learning in Science', 29-30 June 2019 Pallini (Greece).
  • E. Andreotti, R. Frans, 2019. "The connection between physics, engineering and music as an example of STEAM education". Phys. Educ. 54 (2019) 045016. DOI: https://dx.doi.org/10.1088/1361-6552/ab246a
  • "Katsouros V. et al. (2018) iMuSciCA: Interactive Music Science Collaborative Activities for STEAM Learning". In: Kapros E., Koutsombogera M. (eds) Designing for the User Experience in Learning Systems. Human–Computer Interaction Series. Springer, Cham.
  • "Polyphonic STEAM and the role of physics", R Frans and E Andreotti 2019 J. Phys.: Conf. Ser. 1286 012055. DOI 10.1088/1742-6596/1286/1/012055.
  • "STEAM learning using a web-based workbench of music science interactive activities", Vassilis Katsouros, et al. Submitted to Proceeding of scientix2018 (National Scientix Conference for STEM Education) Athens, Greece, September 3-4, 2018.
  • Boek "Quantum SpinOff Leerstations", R. Frans, L. Tamassia, E. Andreotti, 2016. ISBN: 9789082568400.
  • “Quantum Spinoff Learning Stations: the physics of the very small with great applications”, R. Frans, E. Andreotti, L. Tamassia. Gepubliceerd door EPINOIA S.A. 2015 (ISBN: 978-960-473-686-7).
  • “Engaging secondary school teachers and students with high-tech research and entrepreneurship”, P. Villems et al., Proceedings of ICERI2015 Conference, 16th-18th November 2015, Seville, Spain, pag. 1457-1465.
  • “Kwantummechanica in de klas, hands-on minds-on”, R. Frans, E. Andreotti. Abstract gepubliceerd in het ‘Book of abstracts’ van het 21ste Vlaams Congres van Leraren Wetenschappen, 2015, pag. 61.
  • “Determination of dead-layer variation in HPGe detectors”, E. Andreotti et al. published in Applied Radiation and Isotopes, special issue ICRM 2013, 87 (2014) 331-335.
  • “HEROICA: an Underground Facility for the Fast Screening of Germanium Detectors”, E. Andreotti et al., published in Journal of Instrumentation, JINST 8, June 2013 (P06012).
  • “Production, characterization, and selection of the heating elements for the response stabilization of the CUORE bolometers”, E. Andreotti et al, published in Nuclear Instruments and Methods in Physics Research, A 664 (2012), pages 161-170.
  • “Characterization of BEGe detectors in the HADES underground laboratory”, E. Andreotti, on behalf of the GERDA collaboration, published in Nuclear Inst. and Methods in Physics Research A, Volume 718 (2013), pages 475-477, as proceedings of the “12th Pisa Meeting on Advanced Detectors”, 2012.
  • “The Half Life of the Beta Decay 115In (9/2+) -> 115Sn (3/2+)”, E. Andreotti et al, published in Physical Review C, Vol. 84, No.4 (October 2011).
  • “The low radioactivity link of the CUORE experiment”, E. Andreotti et al, published in Journal of Instrumentation, JINST 4, P09003, September 2009.
  • “Determination of uranium content in water using cathodic stripping voltammetry and gamma spectrometry”, E. Andreotti et al, published in the Journal of Radioanalytical and Nuclear Chemistry, Vol. 277, No. 2 (August, 2008).
  • “MARE, Microcalorimeter Arrays for a Rhenium Experiment: A detector overview”, E. Andreotti et al, published in Nuclear Instruments and Methods in Physics Research Section A: Accelerators, Spectrometers, Detectors and Associated Equipment, Volume 572, Issue 1, 1 March 2007, Pages 208-210.

"Nothing in life is to be feared, it is only to be understood. Now is the time to understand more, so that we may fear less." Marie Curie
Erica Andreotti

Erica Andreotti

Vakdidactisch onderzoeker

Bezig met vakdidactiek fysica, natuurwetenschappen en STE(A)M. 

Erica is sterk gemotiveerd om wetenschappelijke kennis te verspreiden en ze heeft een grote interesse voor het onderwijzen ervan. Erica is gedreven door haar geloof in het belang van de wetenschappen in onze moderne maatschappij, zowel in toepassingen als op educatief gebied. Erica is betrokken bij verschillende vakdidactische projecten, vooral gericht op het ontsluiten van de wereld van de wetenschappen voor jongeren en leerkrachten.